حزب همبستگی اسلامی ایران

عده ای به دنبال استحاله جمهوریت نظام هستند

اعضای شورای مرکزی، تعدادی از نمایندگان استان ها و کمیته های حزب همبستگی ایران اسلامی با آیت الله سید حسن خمینی دیدار کردند، در این دیدار علی اصغر احمدی دبیرکل، محمد سالاری قائم مقام حزب و علی توکلی، محمود کلهری، محمدرضا پوینده و مرتضی ملک پور اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی به بیان دغدغه های اعضای حزب و اصلاح طلبان از شرایط امروز کشور پرداختند.

احزاب باید در همه ابعاد کشور دارای مانیفست باشند

دبیر کل حزب همبستگی ایران اسلامی در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و نام امام راحل (ره) و شهدا علی الخصوص سردار حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان حادثه هواپیمایی اوکراین گفت: حزب همبستگی ایران اسلامی راه و روش خود را بر پایه تفکرات حضرت امام (ره) قرار داده است و ‌اعضای این حزب پایبند تفکر و سیره حضرت امام هستند.

وی در خصوص جایگاه احزاب در کشور بیان کرد: احزاب در قانون اساسی و قوانین موضوعه ما جای پایی در قدرت ندارند و نه مجلس،‌نه دولت ما حزبی نیستند و فصل بهار احزاب ما در عرصه انتخابات، آنهم بدون ملزومات برای پاسخگویی یا سوال و پیگیری تعهدات است. این در حالیست که اگر احزاب می دانستند در فرایند قانون کشور تاثیرگذارند به تقویت بیشتر نیروها می پرداختند و مانیفست تهیه می کردند.

دبیر کل حزب همبستگی ادامه داد: احزاب باید دولت سایه و در همه ابعاد اعم از سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، مسائل اجتماعی و در مدیریت کشور دارای مانیفست باشند تا در شرایط خاص بتوانند اظهار وجود کنند اما نه تنها چنین خلائی وجود دارد که حتی انتصاب به یک جناح یا حزب منجر به رد صلاحیت افراد حزبی می شود.

احمدی با تاکید بر اینکه احزاب باید قدرت داشته باشند تا بتوانند مسائل اجتماعی را مدیریت کنند اظهار داشت: ما پس از شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی، شخصیتی که در قالب گرایش های سیاسی نمی گنجید و عمر خود را وقف دفاع از کشور کرده بود شاهد حضور همه طیف ها و گروه های مردمی در مراسم تشییع ایشان بودیم اما پس از آن با وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی مشاهده کردیم که جامعه چگونه بهم ریخت و عده ای دست به اعتراضات زدند تا جایی که حتی از خط قرمز ها نیز عبور کردند.

وی تصریح کرد:اگر ما در اصل 27 قانون اساسی زمینه تظاهرات های غیر مسلحانه وغیر متخلفانه در مکانی مشخص فراهم کنیم و صفر تا صد آن به عهده احزاب باشد، این اعتراضات می تواند بصورت نقد منصفانه مطرح شود و جامعه نیز پناهگاهی به نام احزاب داشته باشد تا اعتراضات خود را به گوش حکومت برساند.

عده ای به دنبال استحاله جمهوریت نظام هستند

در ادامه محمد سالاری قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به اتفاقات اخیر کشور از اعتراضات آبان ماه تا حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: ما به عنوان احزاب اصلاح طلبی که دل در گرو انقلاب اسلامی و نظام داریم، معتقدیم که تمام دغدغه ها و مشکلات موجود باید از مسیر اصلاحات آنهم از مسیر انتخابات، دموکراسی و با حضور مردم که از استراتژی های اساسی حضرت امام (ره) بود، رفع شود. در آبان ماه امسال به دلیل اشکال در نحوه تصمیم گیری و نحوه اطلاع رسانی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سراسر کشور، شاهد اعتراضات جدی مردم علی الخصوص قشر متوسط و ضعیف جامعه و البته سو استفاده برخی دیگر بودیم،‌ اما با حمله تروریستی آمریکا و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که هستی خود را برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور و نظام و مردم صرف کرد، بعد از گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و علی رغم وجود ناکارآمدی ها در نظامات تصمیم گیری و فساد و رانت موجود که موجب آزردگی و دلسری مردم شده است، شاهد انسجام و همدلی همه مردم از تمامی مسلک ها، مرام ها، سلایق و گروه های سیاسی بودیم که یک سرمایه اجتماعی عظیم را برای کشور، نظام و مسئولین ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه چندی نگذشت که با وقوع حادثه جان باختن تعدادی از هم وطنان عزیز درکرمان که بدلیل بی تدبیری مسئولین مربوطه پیش آمد و به راحتی نیز از آن عبور کردند و سپس حادثه هواپیمای اوکراینی، به این سرمایه اجتماعی لطمه جدی وارد شد. درست است که اشتباه و خطای انسانی در حوزه نظامی امری اجتناب ناپذیر است اما پنهان کردن آن بزرگترین ضربه به اعتماد عمومی بود. هرچند شهامت کم نظیر سردار حاجی زاده و سپاه در عذرخواهی از مردم قابل تامل و تقدیر است.

قائم مقام حزب همبستگی افزود: اکنون در این برهه زمانی که کشور بیش از هر زمانی نیاز به انسجام و وحدت ملی و گفت و گو دارد، ارکان تصمیم گیری حوزه انتخابات نیز تصمیماتی اتخاذ کردند که اصلا به مصلحت امنیت ملی کشور نیست و اکثریت موثر کاندیداهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت کردند. جالب اینکه اینبار بخشی از رد صلاحیت ها توسط خود دولت و هیات های اجرایی انجام می شود، چراکه متاسفانه در آخرین روز از عمر مجلس نهم، نمایندگانی که امیدی به حضور مجدد در مجلس نداشتند، مصوبه ای را می گذارند و در نحوه تصمیم گیری و ترکیب هیات های اجرایی تغییرات ایجاد می کنند حوزه انتخابیه تعیین کنند. همین امر موجب شد که بخش عمده ای از نیروهای کارآمد، سالم و پاکدست نظام در این هیات ها رد صلاحیت شوند و عملا بدعتی جدید بنا گذاشته شد.

استراتژی جریان اصلاحات مشارکت حداکثری در انتخابات است

سالاری با اشاره به اینکه استراتژی جریان اصلاحات مشارکت حداکثری در انتخابات بوده و است، اظهار داشت: جریان اصلاحات وقتی هیچ گزینه ای در انتخابات نداشته باشد،‌ نمی تواند اقدامی در جهت مشارکت حداکثری انجام دهد و اینجاست که جای خالی شخصیت هایی مانند آیت اله هاشمی که نگاهی کلان داشتند و امنیت ملی را فراتر از نگاه های سلبی تعریف می کردند، احساس می شود و البته از یادگار امام (ره) که محبوب نخبگان، فرهیختگان، دانشگاهیان و جامعه مدنی و عموم مردم هستید توقع داریم در این مقطع تاریخی بیش از همیشه کنشگری و حضور داشته باشید چراکه اکنون کنشگری اندک شخصیت های مورد اعتمادی که در جامعه باقی مانده اند،‌ضروری است.

وی تصریح کرد: امروز، هم جریان خارج نشین که از اصولگرایی و اصلاح طلبی عبور کرده، بیشترین هجمه را به اصلاح طلبان با صفت استمرار طلبی وارد می کند و هم برخی تصمیم گیران در کشور. امام (ره) از ابتدا فرمودند: “قانون اساسی؛ نه یک کلمه زیاد، نه یک کلمه کم و جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد، نه یک کلمه کم” اما نگاه موجود در برخی که اقلیت هم هستند می خواهد جمهوریت نظام را استحاله کند، یعنی جمهوریت نظام را به جایی ببرد که مردم احساس کنند از جمهوریت کاری بر نمی آید و این موضوع در جامعه مطرح شده که رای هم بدهیم، کاری از دست نهاد های انتخابی در کنار مجموعه ای از نهادهای انتصابی بر نمی آید و این بدعت بسیار خطرناکی است که همه آن هایی که دل در گرو انقلاب دارند باید در تقابل این رویکرد خطرناک بایستند.

سالاری ادامه داد: اکنون مجموعه ای از نظامات شورایی مانند در کشور ایجاد شده اند و در خصوص مسائل اساسی کشور که عمدتا مسئولیت نهادهای انتخابی است تصمیم می گیرند و برای نهاد انتخابی مانند مجلس که در راس امور باید باشد، جایگاهی قائل نیستند.

قائم مقام حزب همبستگی با اشاره به رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان برای انتخابات آتی گفت: وقتی استراتژی حزب همبستگی به عنوان یک حزب برخاسته از مجلس،‌صیانت از نظام است اما تمامی کاندیداهای این حزب رد صلاحیت شده اند و در این شرایط چه امیدی برای جوانان باقی می ماند که بخواهیم در کمیته ها و شاخه های حزب به آن ها بگوییم که انتخابات را پیش ببرید و اصلاح امور از مسیر انتخابات است نه از مسیر براندازی و شما باید در این مقطع تاریخی برای حفظ نظام و کشور و آرمان های انقلاب، امام و رهبری در کنار احزاب بمانید؟

سالاری با اشاره به نقش احزاب در ساختار سیاسی نظام بیان کرد: در کل دنیا، احزاب در ساختار سیاسی نظام، اختیار و مسئولیت دارند و هزینه ها را نیز آن ها می پردازند، حتی صلاحیت ها را آن ها مورد بررسی قرار می دهند و هنگامی که در قدرت قرار بگیرند، هر نابسامانی، مشکل معیشتی و امنیتی که بوجود بیاید، مردم احزاب را مواخذه و از آن ها مطالبه گری می کنند و هزینه ای بر گردن مسئولین ارشد نظام و رهبر نیست.

امروز بیشترین ظلم به اسلامیت نظام می شود

وی افزود: متاسفانه امروز این نگاه امام راحل که کلمه جمهوریت را در کنار اسلامیت قرار دادند، مورد بی توجهی قرار گرفته است و بیشترین ظلم به اسلامیت نظام می شود،‌ چراکه کمتر رحمانیت و رافت اسلامی در نگاه های اقلیت ذکر شده موجود نیست و با تصمیم گیری های فعلی می خواهند مردم را از صحنه تصمیم گیری دور کنند تا جایی که اکنون در حوزه های علمیه برخی مطرح می شود که اگر کشور ما به وضعیت فعلی رسیده، نتیجه جمهوریت نظام و انتخابات بوده است، در صورتی که این موضوع با منویات امام (ره) و رهبری منافات دارد و رهبری همواره تاکید کرده اند که برای حفظ و پیشرفت کشور حتی کسانی که انقلاب و نظام را قبول ندارند نیز در انتخابات شرکت کنند.

سالاری در پایان خطاب به یادگار امام (ره) اظهارداشت: انتظار ما از شما به عنوان یکی از امید های جامعه اسلامی اینست که در این مقطع بیشتر کنشگری و حضور داشته باشید.

امروز جمهوریت نظام در معرض تهدید است

تعدادی از اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی نیز درجریان در دیدار با آیت الله سید حسن خمینی نگرانی خود را از اشرایط امروز کشور ابراز کردند.

علی توکلی یرکی عضو شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی در جلسه دیدار اعضای این حزب به یادگار امام (ره) ضمن اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: علی رغم همه مشکلات و حوادث ناگواری که در کشور شاهد هستیم، ما هنوز از نظام دفاع می کنیم چراکه امام خمینی (ره) بنیانگذار آن است و همواره به راه و خط امام در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری پایبندیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد امروز جمهوریت نظام در معرض تهدید است و نشانه آن هم رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس است، در حالیکه اکثر رد صلاحیت شدگان از نیروهای با سابقه و خدوم نظام بوده اند.

توکلی نا امیدی مردم و جوانان کشور را یکی از خطرات مهم برای کشور دانست و اظهار داشت: احزاب و جریانات دانشجویی آنقدر محدود شده اند که اکنون دیگر شور و نشاط دانشجویی وجود ندارد و جریان های دانشجویی نیز در حال عبور از خط قرمزها هستند و این خطر بزرگی برای نظام است و جای نگرانی دارد لذا از چهره های تاثیرگذار مانند جنابعالی خواهشمندیم در این موقعیت خطیر،‌حضور بیشتری داشته تا انشالله با انسجام و وحدت داخلی بر مشکلات و توطئه های خارجی غلبه کنیم.

محمدرضا پوینده دیگر عضو شورای مرکزی این حزب نیز بیان کرد: وقتی وحدت و همدلی مردم در گذشته را با امروز که 40 سال از انقلاب گذشته، مقایسه کنیم،‌ مشاهده می کنیم که مسیر از ریل خارج شده است و امروز رد صلاحیت های گسترده یک جناج نشان از تعمیق شکاف ها دارد. مشخص نیست این اقدام بر اساس چه سازوکاری در حال انجام است.

در ادامه مرتضی ملک پور عضو شورای مرکزی حزب همبستگی با بیان اینکه بر اساس آنچه در قرآن آمده است ما نمی توانیم اصرار کنیم که همگان یک سبک فکر کنند، اظهار داشت: اینکه جامعه از نظر سلایق و عقاید یکرنگ، یکصدا و یکدست باشد، نشدنی است، مبانی رسمی و قانونی حزب همبستگی اعتقاد به اسلام، مبانی نظام، قانون اساسی و کیان مملکت است.

وی با اشاره به حوادث چند سال اخیر کشور بیان کرد: این حوادث فراتراز بحث میهن اسلامی است و بحث تجزیه منطقه و کشور و زنگ خطری است که اتفاقات خطرناکی در حال وقوع است و اگر مسئول ارشد نظام به این مسائل توجه نداشته باشند ممکن است عواقب بدی را برای کشور در پی داشته باشد.

ملک پور خطاب به آیت الله سید حسن خمینی گفت: شما به دلیل موقعیت و شخصیتی که دارید باید نقش فراتر از دولت و نهادهای اجرایی را داشته باشید و انتظارداریم، شما از جایگاه خود جهت حفظ انسجام و حقوق مردم استفاده کنید.

محمود کلهری دیگر عضو شورای مرکزی حزب همبستگی نیز گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری جای خالی آیت الله هاشمی احساس می شود، امروز عده ای چوب حراج به تمام باورهای مردم نسبت به نظام زده اند، چرا امروز چنین فضایی ایجاد شده است که مردم یک روز برای سردار شهید سلیمانی حماسه می آفرینند اما چند روز بعد با مشخص شدن دلیل سقوط هواپیما شاهد اتفاقات دیگری هستیم. در این میان گروهی نیز در حال تلاش برای بدبین کردن مردم نسبت به نظام و انقلاب هستند و همان مسیر مخالفان انقلاب را در پیش گرفته اند. مردم امروز بیش از آنکه از وضعیت معیشتی ناراحت باشند از بی عدالتی ها و رفتار دوگانه مبارزه با فساد مفسد ناراحت هستند.

 

در پایان نیز یادگار امام (ره) نیز به بیان نظرات مهمی در خصوص فضای عمومی کشور و اتفاقات اخیر پرداختند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *