حزب همبستگی اسلامی ایران

رد صلاحیت های گسترده، تداوم سوء مدیریت در اداره کشور است

حزب همبستگی ایران اسلامی در واکنش به حوادث اخیر کشوربیانیه ای را صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

با سرعت گرفتن وقوع رخدادهای مهم در کشور به خصوص در هفته های اخیر، عیار مدیریت اداره کشور در تصمیم سازی ها به خصوص در بزنگاه های سرنوشت ساز بیش از پیش مشخص شد. حوادثی که نشان داد بخشی از ساختار اداره کشور با فاصله گرفتن از جامعه و مطالبات مردم، به یک درک حداقلی از واقعیت ها بسنده کرده و در مواجهه با شرایط مختلف و برخورد با بحران هایی با موضوعات متنوع، قادر به انعطاف پذیری و اتخاذ تصمیماتی متناسب و بهنگام و استفاده از فرصت ها نیست.

جان باختن ده ها نفر از عزاداران در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان و تاخیر و پنهان کاری در بیان واقعیت مرتبط با سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، گواهی گر واقعیت تلخی است که از سویی ریشه در روش های نادرست و ناصواب و از سوی دیگر ریشه در حذف و طرد نیروهای کار آمد و متخصص دارد و شاهدیم که اسفناکانه این سنت ناستوده در ردصلاحیت گسترده کاندیداهای جریان اصلاحات در سراسر کشور استمراریافته است و این نشانگر ضعف شدید در درک درست از اداره کشور و فهم ضعیف برخی تصمیم سازان از واقعیت های زمانه کنونی است. هرچند که در میان این بی تدبیری ها، پذیرش اشتباه و عذرخواهی سردار حاجی زاده و سپاه از مردم، رفتاری قابل تحسین و البته نادر در همه سال های اخیر بود.

حزب همبستگی ایران اسلامی تاکید می کند که فرصت سوزی ناباورانه مسئولان در استفاده بهینه از همبستگی و همدلی ایجاد شده در پی شهادت مظلومانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی که می توانست بهترین مرهم شکاف میان مردم و حاکمیت باشد، قطعا سوء مدیریتی است که در آینده افسوس فراوانی را برجای خواهد گذاشت، چرا که فضای همدلی ایجاد شده میان مردم بدون هیچ مانعی قابل تعمیم به سایر ارکان تصمیم سازی در کشور بود و می توانست پشتوانه ای عظیم برای تحقق وفاق ملی برای حل مشکلات داخلی و خارجی باشد.

هر کدام از سوءمدیریت های یاد شده که در چند هفته اخیر به وقوع پیوست، ضربه ای سنگین بر پیکر نحیف اعتماد عمومی در آستانه یکی از مهمترین انتخابات های پس از انقلاب بود چرا که انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه به جهت افزایش نارضایتی ها و مشکلات شدید داخلی و تهدیدها و چالش های رو به تزاید خارجی بیش از گذشته حائز اهمیت است. در شرایطی که کشور در یکی از حساس ترین برهه های زمانی خود به سر می برد، نیاز به تشکیل یک مجلس مقتدر، کلان نگر و با حضور نخبگان همه جریانات سیاسی که بتوانند نمایندگی طیف های مختلف مردم را به عهده داشته و تصمیماتی بر مبنای منافع ملی اتخاذ کنند بیش از پیش ضروری می نماید.

آنچه حزب همبستگی ایران اسلامی در ششمین کنگره سراسری خود در روزهای پایانی آذر ماه و با موضوع ” نهادهای انتخابی و جمهوریت نظام” در خصوص ایجاد فضایی مناسب برای شرکت آزادانه همه سلایق در انتخاباتی رقابتی و منصفانه و تشکیل مجلسی در تراز ایران اسلامی تذکر داده بود، اینک و پس از آسیب های جدی به اعتماد عمومی بیش از پیش خودنمایی می کند. مجلسی که به نظر می آید با تکرار شدیدتر رویه های گذشته در بررسی نادرست صلاحیت کاندیداها، نمی توان امیدی به تشکیل آن داشت مگر آنکه در اندک فرصت باقی مانده و با انذار مدیران ارشد نظام، شاهد تغییر رویکرد و حرکت در مسیر تامین منافع ملی از سوی نهادهای نظارتی باشیم.

حزب همبستگی ایران اسلامی همچون دیگر احزاب اصلاح طلب و علیرغم همه محدودیت هایی که به دلیل اعمال سلایق جریانی ، شخصی و بر مبنای نظارت استصوابی شکل گرفته، معتقد است که تنها راه اصلاح ساختار معیوب اداره کشور ، رجوع به صندوق های رای و تسری خواست و اراده مردم در تصمیم سازی های خرد و کلان است.

حزب همبستگی ایران اسلامی با تکیه بر همین دیدگاه، همه اعضای واجد شرایط خود را به شرکت در فرآیند ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس فراخواند و هم گام با سیاست های کلان جریان اصلاحات برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم و نخبگان سیاسی را سرلوحه اقدامات خود قرار داد که متاسفانه با واکنش ناامید کننده تصمیم گیران ذیربط نظارتی وشورای نگهبان روبه رو شد.

حزب همبستگی ایران اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد هیات های اجرایی که با تغییر در ساختار آن توسط مجلس اصولگرای نهم به مانعی جدید در مسیر تایید صلاحیت اصلاح طلبان تبدیل شده است و گلایه شدید از حضور و نفوذ همیشگی یک جریان سیاسی در ترکیب هیات های نظارت و رد صلاحیت غیرمنصفانه بسیاری از اصلاح طلبان که شائبه خروج از عدالت در بررسی صلاحیت کاندیداها را قوت می بخشد، تاکید می کند که حذف و ایجاد محدودیت برای حضور جریان اصلاحات به عنوان نماینده طیف وسیعی از مردم در مجلس آینده، علاوه بر محروم کردن کشور از بخش مهمی از ظرفیت نخبگان و کارشناسان موثر و دلسوز، اقدامی است چالش برانگیز که ناکارآمدی نهادهای انتخابی، تضعیف جمهوریت نظام و تشکیل مجلسی ضعیف را بر خلاف منافع ملی و انسجام داخلی به دنبال خواهد داشت.

حزب همبستگی ایران اسلامی با ابراز نگرانی از رویکرد جناحی هیات های اجرایی و نظارت، که انتخابات پیش رو را تهی از رقابت منصفانه نموده و به تعبیر درست رئیس جمهور به رقابتی درون جریانی تبدیل کرده است و با هشدار نسبت به نتایج برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداقلی که آن را برخلاف منافع ملی و بین المللی کشورمان می داند، شورای نگهبان را به تجدید نظر و اصلاح عملکردهای ناصوابی فرا می خواند که می تواند به مایوس شدن نخبگان سیاسی ، افزایش سرخوردگی اجتماعی ، مشارکت حداقلی و در نهایت شکل گیری مجلسی یکدست و البته ناکارآمد و برخلاف مصالح کشور منجر شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *