حزب همبستگی اسلامی ایران

محمد سالاری در نشست خبری جبهه اصلاحات ایران: جبهه اصلاحات از اختلاف نظرها و تضارب آرا استقبال می‌کند

محمد سالاری، رئیس کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی جبهه اصلاحات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار «امتداد» مبنی بر موضع جبهه در خصوص بیانیه موسوم به ۱۱۰ فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب ذیل عنوان «روزنه‌گشایی کنیم»، تصریح کرد: جبهه اصلاحات، یک جریان سیاسی پویا و کثرت‌گرا است. در جریان اصلاح‌طلبی، مثل جریانات رقیب، تصمیم‌گیری‌ها از بالا به پایین به بدنه ابلاغ نمی‌شود که آن را عملیاتی کنند.

وی گفت: به این معنا که در جریان اصلاح‌طلبی، مقوله تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از پایین به بالا صورت می‌گیرد. لذا اینکه امروز تعدادی از دوستان تحول‌گرا، توسعه‌گرا و اصلاح‌طلب ما رویکردهای دیگری را برای عبور از تنگناهای موجود برای اصلاح‌گری پیشنهاد بدهند، هیچ‌گاه مانعی برای آن نخواهیم بود. اما پیشنهاد دوستان، تصمیم جبهه اصلاحات نیست.

سالاری بیان کرد: جبهه اصلاحات یک کارکرد و آئین‌نامه‌ای داشته و باید بر مبنای تصمیم اعضای خود تصمیم بگیرد. ممکن است که بخشی از این اعضا و بدنه احزاب آن، نظرات متفاوتی داشت باشند. اگر این نظرات متفاوت نبود که اساسا ما ۳۱ حزب در این جبهه نداشتیم و از این همه شخصیت‌های سیاسی دعوت نمی‌کردیم. خب! یک مرام‌نامه ثابت، لایتغیر و غیرقابل انعطاف می‌نوشتیم و عنوان می‌کردیم که فلان سیاست، مثلا تا فلان سال، عملیاتی شود!

رئیس کمیته برنامه‌ریزی و راهبردهای جبهه اصلاحات گفت: البته، ما این بیانیه ۱۱۰ نفر را به فال نیک می‌گیریم. بخش عمده‌ای از مطالبی هم که در ارتباط با توسعه‌گرایی و نهادینه کردن مردم‌سالاری در این بیانیه مطرح شده، مورد قبول اعضای جبهه اصلاحات است. منتها؛ در نحوه کنشگری، دوستان اعتقاد دارند که در این فضای بسته، اگر بشود که افراد میانه‌روتری را پیدا کرد، بهتر است که آن‌ها به پارلمان بروند تا افراد تندرو.  این یک دیدگاه قابل احترام است. منتها، بحث مطرح در این بین این است که مردمی که در همه فضاها همواره به صحنه آمده و جریان اصلاح‌طلبی را-به امید تحقق بخشی از مطالبات‌شان- حمایت کردند، آیا دوباره از این جریان نخواهند برید؟

سالاری با بیان اینکه به هر حال ممکن است که مردم این سوال را بپرسند که مبادا اصلاح‌طلبان صرفا به دنبال قدرت‌محوری هستند. با اینکه البته من معتقدم که هیچ یک از دوستان با نگاه قدرت‌محوری این بیانی را امضا نکرده‌اند گفت جبهه اصلاحات از این‌گونه اختلاف نظرها و تضارب آرا استقبال کرده و همواره آن را در روند مباحث در خصوص تصمیم‌گیری‌های خود دخیل می‌کند.

رئیس کمیته برنامه‌ریزی و راهبردهای جبهه اصلاحات ایران همچنين در اين نشست خبری گفت: جریان اصلاح طلبی در میان دو جریان برانداز و ناجمهوریت، یکی از جریان های سیاسی ریشه دار است که مبتنی بر مبانی نظری خود به توسعه و پیشرفت کشور می اندیشد و با هر دو جریان مذکور مرزبندی جدی دارد و راهکار نجات ایران را در احیای اعتماد عمومی به نظامات تصمیم گیری و قانع کردن و وادار ساختن حاکمیت به بازگشت به مردم می داند و برای رسیدن به این هدف نهاد انتخابات را تنها مسیر و تنها دریچه امید می داند و جالب است که جریان مقابل و رسانه های آنان یکی از محورهای راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که لزوم برگزاری انتخابات رقابتی، منصفانه، عادلانه و موثر است را به مفهوم عبور اصلاح طلبان از صندوق رای ترجمه می کند.

وی افزود: جریان تمامیت خواه آن قدر در استراتژی یکدست سازی درگیر شده است که مضامینی از این جنس را نفی انتخابات می فهمد و توقع حمایت جریان اصلاح طلبی از کاندیداهای غالبا ناکارآمد خود را دارد.

کانال رسمی حزب همبستگی ایران اسلامی👇🏻

🆔 https://t.me/hambastegi_hezb

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *