حزب همبستگی اسلامی ایران

بیانیه حزب همبستگی ایران اسلامی به مناسبت چهل وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب

بیانیه حزب همبستگی ایران اسلامی به مناسبت چهل وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب

حزب همبستگی ایران اسلامی به مناسب پیروزی انقلاب بیانیه ای را صادر کرد.
در متن این بیانیه آمده است:

چهل و پنج سال پیش در چنین روزهایی انقلاب مردم ایران به ثمر نشست، و نظام جمهوری اسلامی از آن سر برآورد.
انقلاب ایران یک دگرگونی بزرگ سیاسی و اجتماعی بود که با مشارکت طيف ها و طبقات مختلف مردم و نخبگان انجام پذیرفت و نظام پهلوي را سرنگون و زمینه روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی را فراهم کرد، انقلابی که بزرگترین انقلاب قرن بیستم لقب گرفت و دنیا را متوجه ایران و مردم آن کرد .
بی شک آنچه مردم ایران را در مبارزه با رژیم سابق متحد و یک پارچه ساخت، امیدواری به پیروزی بر رژیم اصلاح ناپذير پهلوی و تحقق شعارهایی بود كه بنيانگذار انقلاب فریاد می زد .
چهل وپنج سال پیش در چنین روزهایی بیانیه پیروزی انقلاب مردم ایران صادر شد و جهان را متوجه نظامی نوظهور کرد که کلید واژه های رهبر انقلابش در مصاحبه ها وسخنرانی ها عبارت بود از :

  • آزادی بیان، عقیده و مطبوعات
    -دموکراسی و عدالت
  • جمهوری و اتکای به آرای اکثریت مردم به حکم عقل و قانونِ حقوق بشر
  • موافق با پیشرفت و مظاهر تمدن
    -عدم سیطره روحانیون در حکومت
    -عدم دخالت نظامی ها در سیاست
    -برابری شخص اول مملکت با دیگر آحاد ملت
    -احترام به حقوق بشر و حق آزادی مردم
    -نفی استبداد و استعمار
    -آزادی ادیان و مذاهب
    -آزادی زنان در فعالیت و انتخاب سر نوشت
  • و…
    اینها و خیلی بیشتر از این، برای مردم ایران مسرت بخش بود و حس خوب آزادی و دموکراسی را پس از سرنگونی رژیم استبدادی در روح و جانشان می دمید .
    اینک با گذشت ۴۵ سال از آن روزهای امید و نشاط و با مرور آنچه که بر ملت و مملکت گذشته و می گذرد ، تعارضات و انحرافاتی بنيادين برای آحاد جامعه به ویژه نسل جدید آشکار شده است که موجب بی اثر ساختن گفتمان انقلاب گردیده و نظام جمهوری اسلامی مستقر را به چالش کشیده است.
    امروز جناح تمامیت خواه و قدرت طلب با استفاده ابزاری از دین و با تلاش همه جانبه به دنبال جایگزینی حکومت اسلامي با جمهوری اسلامی است و تلاش دارد با مصادره انقلاب و نظام تصمیم سازی، خود را قیم مردم دانسته و آحاد ملت را همچون رعیتی محکوم به اطاعت محض و نیازمند و محتاج به اصحاب قدرت تعریف کند و نقش مردم در ساختار اداره کشور را تنها به شرکت در مناسک ملی و مذهبی و يا انتخاباتي تهي از معنا تقلیل دهد.
    اینک در میانه دهه پنجم انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نه تنها بسیاری از آرمان های اصیل انقلاب و وعده های داده شده به مردم تحقق نیافته بلکه ناكارآمدي ساختار مدیریت کشور در حل مشكلات و بی توجهی به امر توسعه همه جانبه و پایدار، کاهش مقبولیت نظام و شکاف عمیق میان مردم و حاکمیت و همچنین نهادینه شدن باور اصلاح ناپذیری هسته سخت قدرت در افکار عمومی به همراه آسیب پذیر شدن کشور در برابر فشارهای خارجی، سبب ساز بحران های فزاینده ای شده است که تداوم آن نه تنها از سوی مردم قابل تحمل و پذیرفتنی نیست بلکه خطرات جبران ناپذیری را برای ایران و ايرانيان عزیزمان به همراه خواهد داشت و البته که این همه به مفهوم نفی دستاوردهای ارزشمندی که در ساحت ها و حوزه های مختلف کشور اتفاق افتاده نیست.
    حزب همبستگی ایران اسلامی در آستانه ورود به چهل و ششمین سال انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت آرمان های اولیه انقلاب و امام و پاسداشت یاد شهدای این سرزمین، لازم می داند هم زبان و هم گام با مردم شریف ایران و با اعتقاد به مشی اصلاح طلبانه و از باب نصیحت و انذار و بلكه هشدار نکاتی را خطاب به حکمرانان و اولیای امور در میان بگذارد :
    1- گفتمان اصلی انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر احترام به آزادی های فردی، پذیرش حق انتخاب و قبول رای اکثریت مردم در تعیین سرنوشت و سپردن امور به منتخبان آنان است. این گفتمان ارزشمند هر چه از عمر انقلاب گذشته در حلقه فکری متحجرین گرفتار آمده و نه تنها جمهوریت نظام را هدف قرارداده بلکه با نگاه تقلیل گرایانه و ابزاری به اصل اسلامیت نظام، وضعیت دینداری ایرانیان را نیز به چالش کشیده است که باید به مدار صحیح و اصلی خود بازگردد.
    2- ایران متعلق به همه ایرانیان است و وظیفه حکومت استفاده از ظرفیت همه نیروها به خصوص نیروهای شایسته ، متخصص و صاحب نظر در امور کشور است ، تفکیک مردم به اقلیت خودی و اکثریت غیر خودی و محروم ساختن کشور از توان و تجربه بسیاری از دلسوزانی که دل در گروی آبادانی ایران عزیز دارند خلاف منشور انقلاب بوده و انحراف خطرناکی است که باید هر چه سریعتر به آن خاتمه داده شود.
  • 3- براساس نظریه بنیانگذار انقلاب و مستندات موجود، نقش نظاميان و نيروهاي امنيتي و روحانیت “کما هو شأنهما” بترتيب دفاع از تماميت ارضي و برقراري امنيت براي كشور و هدایت و ارشاد جامعه و قاعدتا حضور در مناصبی است که همانند آحاد جامعه صلاحیت آن جایگاه ها را دارند، اما آنچه اکنون شاهدیم دخالت و سیطره مستقیم و معنادار این طبقات در بسیاری از امور کشور است. این وضعیت باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و برای آن تدبیر جدی اندیشیده شود.
  • بازگرداندن نظاميان به جايگاه و مسوليت اصلي خود و جلوگيري از دخالت آنها در امور سياسي و بازگشت روحانیت به جایگاه و پایگاه تاثیر گذار خود کمک بزرگی به بازسازی چهره آنها در افکار عمومی خواهد کرد و جامعه به باور نقش واقعی و درست آنان خواهد رسید.
  • 4- در زمینه آزادی های فردی و سبک زندگی نیز جریان حاکم با عبور از اصول قانون اساسی و تعیین حدود و مقررات فراقانونی باعث ایجاد نگرانی های جدی در بین افراد جامعه به خصوص زنان این سرزمین شده است، اعتراضات سال های اخیر به ویژه 1401 و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن می تواند درس عبرتی برای تصمیم سازان و دولتمردان باشد تا امور مملکت را متناسب با شرایط روز و مقتضیات زمان و خواست و اراده مردم تدبیر کنند و اجازه ندهند تفکرات متحجرانه در تصمیم گیری های آنان موثر واقع شود.
  • 5- آنچه که خطر انحراف از نظام جمهوری اسلامی را هر روز برجسته تر می سازد و در عرصه های مختلف پر رنگ تر می شود، غلبه و تسلط تفکر تئوریزه شده حکومت اسلامی بر جمهوری اسلامی است که در مقابله آشکار با اصل جمهوریت خود نمایی می کند و بی محابا در حال اجرای منویات خود می باشد، این رویکرد برخلاف آرمان های اولیه انقلاب بوده و با اقتضائات کنونی جامعه ایران هیچگونه سنخیتی ندارد و نقض آشکار اصل اول قانون اساسی است.
  • 6- برای نجات ایران از وضع کنونی و متوقف کردن مسیر خودبراندازی که محصول رويكردي غير دموكراتيك ، ناكارآمد و مردم گريز است نظام بايد هر چه سریعتر خود را از سياست‌هاي غلط خلاصی دهد و به خواست اکثریت جامعه تمكين نمايد و دست یاری به سمت صاحبنظران، کارشناسان، نخبگان و دلسوزان مملکت دراز كند و به اصلاحاتي بنيادين و سريع براي دستابي به چشم اندازي مبتني بر “توسعه دموكراتيك ، عادلانه ، پايدار و همه جانبه ايران مبتني بر : همبستگي ملي و ايران مستقل ، يكپارچه ، مقتدر و امن براي همه ايرانيان با فرصت هاي برابر براي همه آنان در چهار چوب قانون ” اهتمام بورزد.
  • پاینده باد همبستگی ملت بزرگ ایران
  • حزب همبستگی ایران اسلامي
  • بيست و يكم بهمن ماه سال ١٤٠٢

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *