حزب همبستگی اسلامی ایران

درخواست مخالفان سوریه از دمشق برای کمک به حصول راه حل سیاسی

رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه طی ادعایی از دولت دمشق خواست تا از طریق مذاکراتی که قرار است در ژنو برگزار شود، “به تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی جهت حل بحران این کشور کمک کند”.

 

به گزارش همبستگی، به نقل از روسیاالیوم، نصر الحریری، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه مدعی شد: “ما به راه‌حل سیاسی ایمان داریم و برای دستیابی به‌ آن تلاش می‌کنیم و می‌گوییم که نمی‌خواهیم و نمی‌تواند راه‌حل بحران سوریه، نظامی باشد”.

 

وی افزود: هرگونه پیشرفت در روند سیاسی و قانون اساسی و هرگونه احتمال دستیابی به راه‌حلی که بتواند سوری‌ها را نجات دهد، به سه نوع توافق نیاز دارد،‌ توافق سوری-سوری، توافق‌ منطقه‌ای و توافق بین‌المللی.

 

الحریری در ادامه ادعا کرد: ما تنها برای موفقیت کمیته قانون اساسی به عنوان گام اولیه و شروع اجرای همه مفاد قطعنامه شورای امنیت به گونه‌ای که انتقال مسالمت‌آمیز و حقیقی قدرت را تضمین کند، برای شرکت در مذاکرات به ژنو می‌رویم و امیدواریم که “همه طرف‌ها چه دولت دمشق و چه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به تلاش‌های ما در این زمینه و تلاش‌های گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه به منظور دستیابی به پیشرفت واقعی در کمیته قانون اساسی این کشور کمک کنند”.

 

در این راستا، سازمان ملل از همه طرف‌ها درخواست کرد در نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه که قرار است ۲۹ و ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار شود، حضور یابند. انتظار می‌رود در جریان این نشست کمیته کوچک قانون اساسی تشکیل شود.

 

همچنین قرار است کمیته کوچک قانون اساسی که مکلف به تهیه لایحه‌های قانون اساسی است، از ۴۵ تن تشکیل شود که ۱۵ تن از اعضای دولت دمشق، ۱۵ تن از اعضای مخالفان دولت دمشق و ۱۵ تن دگیر از جامعه مدنی هستند اما کمیته بزرگ باید لایحه‌های ارائه شده را تصویب کند و جلسات آن به موازات جلسات کمیته کوچک برگزار خواهد شد تا پیشنهادات کمیته کوچک را بررسی و تصویب کند.

 

سازمان ملل اواخر ماه سپتامبر از تشکیل کمیته قانون اساسی برای بررسی و وضع قانون اساسی سوریه خبر داد.

 

انتهای پیام

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *