حزب همبستگی اسلامی ایران

هم پيمان شدن اصلاح طلبان در يك سالگي اعتدال

«همايش نقش احزاب در تبيين گفتمان اعتدال توسط حزب همبستگي ايران اسلامي»، همايشي براي جان گرفتن دوباره احزاب اصلاح طلب كه به مناسبت سالگرد انتخابات 24 خرداد برگزار شده بود. اجتماع گسترده اصلاح طلبان براي گراميداشت اجماعي كه يك سال پيش با اتخاذ آن موجبات فراهم شدن يك پيروزي بزرگ و غافلگير كردن رقيب را رقم زدند. سيد محمد خاتمي هم برايشان پيام داد و خودشان از همه چيز سخن گفتند. از اعتدال و گفتمانش، اصلاح طلبان و اين روزهايشان، وضعيت كشور و حتي سياست خارجي. از احزابي گفتند كه اهميت و كاركردشان در چند سال اخير به كلي از ياد رفته بود. اصلاح طلباني كه سال ها بود اجازه چنين گردهمايي هايي را نمي يافتند حالاگردهم مي آيند و گذشته و امروز را نقد مي كنند و راه حل مي دهند. چهره هاي فعال سياسي و اجتماعي، نمايندگان مجلس، دبيران كل احزاب، مديران مسوول روزنامه ها، اعضاي شوراي شهر تهران با حضور در اين نشست ميهمان اعضاي شوراي عالي حزب همبستگي ايران اسلامي بودند.

 

فعالان سياسي به ايجاد فضاي امن و آزاد اهتمام كنند

در اين همايش پيام حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي توسط محمد سالاري، دبير همايش قرائت شد. متن كامل پيام رييس جمهور اسبق كشورمان كه در اين همايش قرائت شد، خطاب به دبير كل حزب همبستگي به شرح زير است: «با سپاس از دعوت اينجانب براي شركت در همايش آن حزب و پوزش از اينكه توفيق حضور نصيب نشد، همنشيني و هم انديشي دوستان امر مبارك است به خصوص در اين موقعيت حساس كه ايران اسلامي بيش از هر زمان به همدلي و همراهي نيروهايي نياز دارد كه انقلاب را پاس مي دارند و حاصل مبارك آن را گرامي. اميد دارم شاهد هرچه بيشتر شدن فعاليت هاي مسوولانه و جمعي تشكل ها و احزابي كه همواره در مسير صلاح و اصلاح امور حركت كرده اند، باشيم. طرح مباحث مبتلابه جامعه و گفت وگو درباره آنها و يافتن راه هاي منطقي تر و بهتر به سوي اهداف والاي انقلاب كه از جمله مهم ترين آرمان هاي آن، مردم سالاري سازگار با دين بوده و هست و فراهم آوردن فضاي امن و آزاد براي مشاركت همه آنان كه به سربلندي ايران و برخورداري معنوي و مادي ملت مي انديشند، از اولويت هايي است كه ملت و دولت و همه جريان هاي فعال و مسووليت شناس سياسي بايد به آن اهتمام كنند. براي شما و همه همراهان و همكاران تان و شركت كنندگان در همايش موفقيت آرزو مي كنم.»

 

ابعاد و شاخص هاي گفتمان اعتدال تبيين شود

محمد سالاري، دبير همايش «نقش احزاب در تبيين گفتمان اعتدال» نيز گفت: انتخابات 24 خرداد انتخاباتي بود كه طرحي نو در انداخت. انتخاباتي كه يكي از مهم ترين پيام هايش دفاع مردم از عقلانيت و خردورزي بود. تندروي هاي گذشته آن ميزان، در اين سرزمين نارضايتي به همراه آورد كه مردم يكپارچه شدند و نام «اعتدال» را از صندوق ها بيرون آوردند، تا اعتراض شان به بي تدبيرها را با ابزار مدني نشان دهند. وي با بيان اينكه جريان اصلاحات تمام قد به ميدان آمد: يادآور شد: ائتلاف با اعتدال، تدبيري شد براي بسيج همه نيروها درراستاي رفع نابه ساماني ها و ايستادن جلوي هرگونه افراطي گري. سالاري با تاكيد بر اينكه با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، هواي تازه يي در عرصه سياسي كشور دميده شد، خاطرنشان كرد: مردم به تفكري راي دادند كه اصلاحات و اعتدال را پرچمداري مي كرد. اصلاح وضع موجود، بهبود شرايط و مقابله با افراط و تفريط، پيام واضح مردم براي مديران اجرايي بود. پيامي كه دولت تدبير و اميد به خوبي شنيده و درراستاي آن گام برمي دارد اما فراموش نكنيد، كه مردم تا زماني پاي اين گفتمان مي ايستند كه نتايج سودمند و عملي آن را در زندگي روزمره شان مشاهده كنند، اميد بسته اند و نبايد نااميدشان كرد. دبير همايش بررسي نقش احزاب در تبيين گفتمان اعتدال با يادآوري اين نكته كه براي اداره امور تدبير مي طلبد تا اشتباهات گذشته چراغ راه آينده باشد گفت: اعتدال مفهومي است كه هنوز در عرصه سياسي نياز بيشتري به تعريف و تعيين حد و حدود دارد و بايد شاخص هاي آن بررسي شود تا برداشت مشتركي از آن به دست آيد. عضو شوراي عالي حزب همبستگي، ادامه داد: همواره يك تجربه تاريخي وجود داشته كه وقتي چارچوب و حد و حدود يك گفتمان تعريف نشود عملابا گذر زمان چالش هايي درباره شاخص هاي آن گفتمان پديد مي آيد. يكي از اين چالش ها، توقع و مطالبات احساسي از شرايط كشور است. نگاه غيرواقع بينانه، تصميمات و اقداماتي به همراه خواهد داشت كه بازهم مي تواند افراطي گري را جايگزين عقلانيت و خردورزي كند. اين مهم ترين آسيبي است كه مي تواند به گفتمان اصلاح طلبي و اعتدال گرايي وارد كند. لذا ضروري است جريان ها و احزاب موثر در تداوم اين گفتمان، در نشست هايي، ابعاد و اضلاع گفتمان اعتدال را تبيين كنند تا بتوان به يك مفهوم حداقلي و حداكثري رسيد و معياري براي فعاليت ها به دست آورد.

 

افراط گري ها و تفريط گري ها براي عدالت بن بست ايجاد كرده است

عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات نيز اظهار كرد: متاسفانه در جامعه كارنامه خيلي قوي از اجراي خردورزي و اخلاق مداري نداريم، به ويژه در سال هاي اخير اين دو مساله با مشكل روبه رو شد. افراط گري ها و تفريط گري ها براي عدالت بن بست ايجاد كرده است. متاسفانه خردورزي جاي خود را به تصميمات سريع و بي برنامه داد. با اينكه جمهوري اسلامي ايران مي توانست در شريعت اسلام نقش مهمي ايفا كند، اما متاسفانه در اين چند سال راهي دنبال شد كه دنيا عليه ما بسيج شد. ما قبول داريم كه توطئه دشمنان نيز در كار بوده، اما عدم خردورزي مديران موجب ايجاد توطئه دشمنان شده است. وي با اشاره به فقدان صداقت خبري در برخي رسانه ها، يادآور شد: متاسفانه برخي رسانه ها در همين سال ها اخلاق مداري را كنار گذاشتند و با انگ زدن ، دروغ و تهمت از يكديگر سبقت گرفتند. مردم در 24 خرداد «نه» بزرگي به آن نوع عملكرد و بداخلاقي ها و عقل ستيزي ها كه در جامعه وجود داشت، گفتند و حركتي را از خود نشان دادند. موسوي لاري اضافه كرد: وجود نداشتن احزاب و تشكل هاي مدني و سياسي موجب عدم شفافيت مي شود. وقتي يك حزب به پيروزي مي رسد و مديريت جامعه توسط او انجام مي شود، مي داند در مقابل چشمان ناقدان قرار دارد. جواب اينكه چرا در جامعه ما سوءاستفاده هاي سه هزار ميلياردي صورت مي گيرد، به همين فقدان احزاب بازمي گردد.

 

همكاري ايران و ا مريكا براي مبارزه با افراطي گري

ابراهيم اصغرزاده، دبيركل اسبق حزب همبستگي ايران اسلامي هم از دولت گذشته انتقاد مرد و هم از همكاري ايران و امريكا گفت. وي اعلام كرد: با توجه به حضور داعش در منطقه، اكنون زماني است كه ايران و امريكا مي توانند براي مبارزه با اين گروه افراطي با يكديگر همكاري كنند. اين فعال سياسي اصلاح طلب در ادامه با اشاره به ليست منتشر شده از بورسيه هاي دولت احمدي نژاد، گفت: اينكه ليست منتشر مي شود از نورچشمي هاي آقاي احمدي نژاد كه راحت و بي دغدغه وارد دانشگاه شدند و در مقابل، عده يي از نوجوانان مناطق پايين شهر استرس دانشگاه و هزينه هاي آن را دارند، از حضور داعش براي جهان اسلام پرخطرتر است.

 

بايد عقل و اعتدال در امور مورد توجه قرار گيرد

رييس شوراي شهر تهران نيز به اين همايش آمده بود و حرف هايي داشت. مسجد جامعي با بيان اينكه بايد عقل و اعتدال در امور مورد توجه قرار گيرد، اظهار كرد: نبايد كاري كنيم كه صدايي شنيده نشود و رقيب حذف شود، زيرا اين اقدام زمينه ساز شكل گيري استبداد است. وي افزود: مدينه بدون مدنيت به راهي منجر مي شود كه با روح تعاليم اسلام ناسازگار است. تمام جريانات سلفي بر روايتي از مدينه تاكيد دارند كه در اين روايت بايد با كفار جهاد كرد و حتي مسلمانان مي توانند در زمره كفار باشند. در واقع در اين ديدگاه واژه كافر قابل تفسير است. وي همچنين خطاب به فعالان سياسي گفت: امسال سال 1435 هجري قمري است و از اين جهت كه حضرت علي(ع) در سال 35 هجري دوران حكومت خويش را آغاز كردند و سال 36 كوفه را مركز حكومت اسلامي قرار دادند، 1400 سال از حكومت ايشان مي گذرد و تناسب جالبي بين اين اعداد واقع است: نخست آنكه عدد 14 در سنت و آيين ما عددي قابل احترام و نشانگر تعداد معصومان است. مولاعلي(ع) نيز در سال 35 قمري بر مسند حكومت قرار گرفتند و عدد 5 نيز با دوره حكومت ايشان (5 سال و 4 ماه) تناسب دارد. اين تناسبات را مي توان به فال نيك گرفت و درباره آن بيش از پيش انديشيد و منشا فعاليت هاي ارزشمند علمي، فرهنگي و اجرايي قرار داد. فعاليتي كه پيشنهاد مي شود احزاب به عنوان نهادهاي مدني و بسترساز حكومت بدان اهتمام كنند. مسجدجامعي پيشنهاد كرد كه به مدت پنج سال اهتمام خود را براي تتبع و بازشناسي نظام حكومت در صدر اسلام و به ويژه دوره حكومت مولاعلي(ع) و معارف مربوط به ايشان قرار دهيم و افزود: يك دوره پنج ساله حداقل زمان براي بازشناسي حكومت عدالت محور اميرالمومنين علي(ع) در آن دوران دشوار صدر اسلام است كه بسياري از زواياي كمتر آشكار شده نظام حكومتي و ارزشي دستگاه عدل علي را روشن مي سازد و زمينه هاي نهادينه شدن آن را در نظام حكومتي جمهوي اسلامي را فراهم مي آورد. او همچنين در جمع خبرنگاران درخصوص اينكه براي انتخابات مجلس سال آينده نامزد خواهد شد، گفت: خير و قصدي براي اين كار ندارم.

 

دولت متولي دين مردم نيست

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي نيز از اظهارات اخير رييس جمهور دفاع كرد و با اشاره به جمله رييس جمهور مبني بر اينكه دولت متولي دين مردم نيست، گفت: هيچ كارشناس علمي نمي پذيرد كه دولت ها دين را براي مردم شرح دهند اما در اين بين عده يي به صورت ناشيانه به اين اظهارات رييس جمهور تعرض كردند. حجت الاسلام والمسلمين رسول منتجب نيا، با اشاره به اينكه «دولت و حكومت بايد بر اساس معيارهاي ديني عمل كند»، خاطرنشان كرد: اين وظيفه كارشناسان و علماي ديني است كه دين را تعريف كنند: زيرا اگر دين، دولتي شود، از هويت خود خارج مي شود. وي همچنين اظهار كرد: از نظر من اعتدال گرايي يك گفتمان نيست بلكه انديشه يي در درون اصلاحات است و اصلاحات هم اوج تعامل حركت انقلاب است.

اين فعال سياسي افزود: در نظام مردم سالار مردم بايد تصميم گيرنده باشند و كارهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي به دست مردم باشد و دولت و حكومت تنها زمينه را براي اجراي كارها فراهم كند. به طور مثال دولت نبايد فرهنگ جامعه را اجرا كند بلكه فقط بايد دنبال ساماندهي امور فرهنگي باشد. نبايد فرهنگ، دين، اقتصاد و سياست، دولتي باشد. اكنون ما شعار مردم سالاري مي دهيم در حالي كه حاكمان سالار هستند، نه مردم. منتجب نيا همچنين با بيان اينكه «در صورتِ نبودِ احزاب، فعاليت سياسي پراكنده و متوقف مي شود يا حكومت به جاي احزاب عمل مي كند»، افزود: اگر نظام حزبي نباشد مردم سالاري معنا ندارد. دولت روحاني شعار مردم سالاري داده ولي بايد تبيين كند كه نظام حزبي جزو ضرورت هاي كشور است. در دوره اصلاحات تلاش زيادي براي نهادينه كردن نظام حزبي انجام شد ولي در هشت سال گذشته اين تلاش ها خنثي شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *