حزب همبستگی اسلامی ایران

شاخص‌های اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رهبر انقلاب در پیام نوروزی خطاب به مردم ایران، سال ۱۳۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری و مساله اقتصاد را اولویت نخست کشور در این سال عنوان و راهکار همه مشکلات این حوزه را اقتصاد مقاومتی خواندند. شکی نیست که راه برون‌رفت از مشکلات کشور پرداختن به ضرورت‌ها و چارچوب‌ها حول منافع ملی است، از همین رو رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را راهکار برون‌رفت از معضلات و تقویت تولید داخلی در راستای ایجاد اشتغال، تحرک و رونق اقتصای و مقابله با رکود برشمرده و آن را زمینه‌ساز رویارویی با تهدیدهای خارجی و نیز رفع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی دانسته‌اند.

رهبر انقلاب در پیام نوروزی خطاب به مردم ایران، سال ۱۳۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری و مساله اقتصاد را اولویت نخست کشور در این سال عنوان و راهکار همه مشکلات این حوزه را اقتصاد مقاومتی خواندند. شکی نیست که راه برون‌رفت از مشکلات کشور پرداختن به ضرورت‌ها و چارچوب‌ها حول منافع ملی است، از همین رو رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را راهکار برون‌رفت از معضلات و تقویت تولید داخلی در راستای ایجاد اشتغال، تحرک و رونق اقتصای و مقابله با رکود برشمرده و آن را زمینه‌ساز رویارویی با تهدیدهای خارجی و نیز رفع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی دانسته‌اند. با توجه به اینکه تنها ۱۰ سال تا موعد سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور زمان باقی است، روند حرکت به سمت کسب سیادت و برتری ایران در منطقه، مراحل پرفراز‌و‌نشیب را پشت سر گذاشته است. با توجه به تنگناهای بین‌المللی به‌ویژه تحریم‌ها و مشکلات باقی مانده از اقدامات اقتصادی دولت قبل همچون تورم افسارگسیخته، رکود و رشد منفی، بخش مهمی از تلاش‌های دولت یازدهم معطوف به عادی‌سازی شرایط و برقراری آرامش در اقتصاد و بازارهای ایران بوده است، از همین‌رو دوره پسابرجام زمان مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که طی آن مسوولیت‌های دولت و نیز فعالان اقتصادی داخلی در جهت پایه‌ریزی طرحی نو در اقتصاد اهمیت بیشتری می‌یابد و زمینه اتکای اقتصاد کشور به پتانسیل‌های داخلی افزایش می‌یابد.

کارنامه عملکرد دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طی دو سال گذشته نشان می‌دهد که در زمینه بخشنامه‌ها و ارائه دستورهای لازم به دستگاه‌های گوناگون زیرسازی‌های لازم انجام شده است و تلاش تصمیم‌سازان اقتصادی برای یکسان‌سازی بهای ارز، کاهش نرخ سود بانکی، دگرگونی در چارچوب‌های قانونی جذب سرمایه و همکاری با شرکت‌های خارجی و… از جمله مولفه‌های این زیرسازی موفق اقتصادی است. همچنین تا به امروز، بخش عمده توان دولت معطوف به رفع تنگناهای بین‌المللی پیش روی کشور و ایجاد تحولاتی مثبت همچون کنترل تورم افسارگسیخته، تغییر جهت نمودار رشد اقتصادی به سمت مثبت، مدیریت نقدینگی، جلوگیری از واردات بی‌رویه، زمینه‌سازی جهش در تولید داخلی و تخلیه حباب‌ها و بازگشت تعادل به بازارهای گوناگون بوده است.

به گفته کارشناسان، وجود چند مولفه و شاخص بارز بیانگر ورود به مرحله اقدام و عمل در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است که این شاخص‌ها عبارتند از افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی، اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور، حمایت هدفمند از صادرات کالاها، اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و گسترش شفافیت و سیالیت در اقتصاد. این تحولات به رغم چشمگیر بودن، تنها یک شروع موفق برای دستیابی به اقتصادی مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا به‌شمار می‌رود که در اهداف اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است؛ اقتصادی که قرار است با اتکا به همه امکانات، منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور پشتوانه برتری ایران در منطقه باشد. انتظار می‌رود با همتی که دولت تدبیر و امید تاکنون داشته تا پایان سال ۱۳۹۵ نشانه‌های پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی آشکار شود؛ تحقق این امر در گرو همدلی و همکاری مستمر همه نهاد‌ها از جمله مجلس شورای اسلامی است تا با تصویب قوانین راهگشا به عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *