حزب همبستگی اسلامی ایران

سالاری در گفت‌وگو با ایلنا:اگر تحریم کنندگان انتخابات نیایند فاجعه ای جبران‌ناپذیری بر آینده ایران تحمیل می شود

سالاری در گفت‌وگو با ایلنا:
اگر تحریم کنندگان انتخابات نیایند فاجعه ای جبران‌ناپذیری بر آینده ایران تحمیل می شود

دبیر کل حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: در این مدت یک تصویرسازی برای بخشی از مردم، نخبگان، تحریمی‌ها و مرددین انجام شد که اگر نیایند و کنار آقای پزشکیان قرار نگیرد، فاجعه جبران ناپذیری بر آینده ایران تحمیل خواهد شد.

محمدسالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارزیابی خود از دیدگاه های دو نامزد ریاست جمهوری در مرحله دوم گفت: ما شاهد طرح دو دیدگاه متفاوت بودیم. دیدگاهی که بنیانگذار تحریم، تنش و اختلاف است و به عنوان عامل حصار کشیدن به دور ایران، مهاجرت بی‌رویه نخبگان و آحاد ایرانیان شناخته شده و به جای قرائت رحمانی از اسلام در مواجهه با خیلی از مسائل، خشونت را نمایندگی می‌کند و معتقد به رابطه دولت و ملت نیست بلکه ملت را رعیت و امت می‌داند که فقط باید بیعت کند.
این نظرات در تقابل با رویکردهای کارشناسی است. این دیدگاه به پیوست‌های مطالعاتی در نظامات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اعتقادی ندارد و باعث شکاف عمیق بین ملت با دولت و حاکمیت شده است. همچنین موجب تخلیه ساختار مدیریت کشور از نخبگان، فرهیختگان و کارشناسان شده و با عملکرد خود،  باور اصلاح ناپذیری ساختار تصمیم گیری و سیاسی کشور را در میان مردم تقویت کرده است.
وی در ادامه افزود: در مقابل آن دیدگاهی داریم که مبتنی بر خرد جمعی است و به وفاق و انسجام داخلی اعتقاد دارد. ایران را برای همه ایرانیان می‌داند و برای همه‌ی اقلیت‌ها، اقوام، مذاهب و نگرش‌ها حق حیات و اعلام نظر، حق تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برابر قائل است. دیدگاهی که سرمایه اجتماعی نظام سیاسی را بالاترین سرمایه قدرت ملی قلمداد می‌کند و اعتقاد دارد ارتباطات بین‌المللی باید مبتنی بر منافع ملی و سه اصل عزت، کرامت و مصلحت پیگری شود.
آقای پزشکیان معطوف به همان رویکرد اخلاقی، صداقت و اخلاصی که داشت و معطوف به پرهیز از وعده‌های بدون پشتوانه عملی و فریبکاری توانست این دیدگاه دوم را نمایندگی کند.
سالاری عنوان کرد: در مناظره‌های اخیر، آقای پزشکیان در قامت رئیس جمهور صددرصد ایرانیان حرف زد و برای شصت درصدی هم که در انتخابات شرکت نکردند، حق قائل شد و دلایلی که باعث شکاف عمیق بین نظام و اکثریت شده را عامل عدم مشارکت دانست.
به نظر می‌رسد که اکنون رسالت بزرگی بر عهده مردم ایران قرار دارد یعنی به رغم همه دلخوری‌ها، مشکلات معیشتی و اقتصادی، نگرانی‌ها ودلواپسی‌هایی که دارند و به رغم همه نامهربانی‌هایی که به دختران کشورمان روا شده و به رغم همه دلواپسی‌هایی که به خاطر بچه‌ها و نوه‌هایشان در آن طرف مرزها تحمل می‌کنند، می‌بایستی این رسالت تاریخی را ایفا کنند و بین این دو دیدگاه، دیدگاهی را که به صلاح این مرز و بوم است را انتخاب کنند.
این فعال اصلاح‌طلب گفت: رئیس ستاد کاندیدای رقیب که مسئولیت بالایی هم در دولت دارد در تریبون تبلیغاتی، بخشی از مردم را پسماند خطاب می کند و در مقابل آقای پزشکیان در مصاحبه ها و اظهارات خود، نه تنها رفتاری معطوف به انسانیت و اخلاق را نشان می دهد بلکه رقبا و طرفداران آن‌ها را برادران خود اعلام می‌کند.
وی با اشاره به بداخلاقی هایی که از سوی ستاد و برخی حامیان آقای جلیلی  در این ایام صورت گرفت اظهار داشت: متاسفانه در یکی از سایت‌های منتسب به این جریان و برای تفرقه افکنی، اظهارات کذبی را به یکی از اعضای خانواده خانواده آقای پزشکیان نسبت دادند که در آن به مولوی عبدالحمید که جایگاه بسیار بلندی در بین اهل تسنن دارند، توهین شده بود و البته این رفتار غیراخلاقی به درستی از سوی آقای پزشکیان مورد انتقاد قرار گرفت و شاهد بودیم که آقای جلیلی هم در مقابل این شفاف سازی ها پاسخی برای مردم نداشتند.
سالاری با بیان اینکه ما در این انتخابات شاهد یک گفتمان معطوف به ریاکاری بودیم، گفت: این گفتمان باعث شده است که تحریم‌ها به مردم ایران تحمیل شود، نخبگان، اساتید و دانشمندان از مسیر توسعه و پیشرفت کشور کنار گذاشته شوند و مبتنی بر این گفتمان، اعتراضات دانشجویی با سلب حق تحصیل و تباه کردن زندگی دانشجویان پاسخ داده شود.
وی با انتقاد از وعده های غیرعلمی و غیراجرایی برخی کاندیداها افزود: آقای پزشکیان و همچنین آقای پورمحمدی کاندیداهایی بودند که از دادن وعده‌های بدون پشتوانه و غیرعملیاتی به رغم اینکه این وعده‌ها می توانست به افزایش میزان آرای آن‌ها منجر شود، پرهیز کردند.

وی افزود: دکتر پزشکیان به خاطر  باور و اعتقاد به راستگویی و صداقتی که در گفتمان حق و عدالت خودشان دارند، در مقابل رقیب‌شان آقای جلیلی که اعلام کرده بود برنامه‌ دارد و در آن برنامه قرار است رشد اقتصادی هشت درصدی را اجرایی کند، شهامت به خرج دادند و گفتند که اگر واقعاً شما این را محقق کنید، من حاضرم از رقابت در ریاست جمهوری کنار بروم مشروط به اینکه اگر این نگاه

فریبکارانه و غیرعملیاتی و صرفاً برای کسب رای باشد، آن موقع نظام سیاسی و مراجع ذی‌صلاح برخورد لازم را با شما داشته باشند.

سالاری در پاسخ به این سوال که مناظره‌ های دور دوم انتخابات چه تاثیری بر تصمیم مردم مبنی بر شرکت در انتخابات خواهد گذاشت، گفت: گفتمان نامزدها در مناظرات تبلور دو دیدگاه متفاوت بود و این امر رسالت سنگینی را بر عهده مجموعه دلسوزان نظام، همه‌ی ایرانیان، اقوام، مذاهب، گرایش‌ها و همه‌ی تفکرات قرار داد. من پیش‌بینی می‌کنم که شاهد استقبال و همراهی خیل قابل توجهی از کسانی که انتخابات را تحریم کرده بودند و یا مرددین در رای دادن، در مدت باقی مانده باشیم. قطعاً آقای پزشکیان با یک اختلاف آرای قابل توجهی پیروز انتخابات پیش رو خواهد بود.
این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا میزان مشارکت را بیشتر از دور اول می‌دانید، گفت: مردم به دلایل بسیار زیادی که حق هم دارند از مجموعه وعده وعیدها و این ناکارآمدی‌هایی که بر نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور مستولی شده ناامید شده اند، به همین دلیل در این مدت یک تصویرسازی برای بخشی از مردم، نخبگان، تحریمی‌ها و مرددین انجام شد که اگر نیایند و کنار آقای پزشکیان قرار نگیرد،  فاجعه جبران ناپذیری بر آینده ایران تحمیل خواهد شد. لذا پیروز انتخابات یقیناً با لطفی که خدا خواهد داشت و به خاطر آن اخلاص، صداقت و راستی که در گفتمان عدالت آقای پزشکیان وجود دارد، آقای پزشکیان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان به دنبال تغییرات بنیادین هم در سطح ساختاری و هم در سطح رویکردی و رفتاری در نظامات تصمیم گیری کشور است ولی قطعاً تیم همکاران و کابینه‌ ایشان ائتلافی خواهد بود و چتری به گستردگی ایران و با بهره مندی از همه ظرفیت‌های موجود و با حضور همه کسانی که دل در گرو ایران دارند، خواهند داشت و البته این کار با شاخص‌های پاکدستی، شایستگی، تخصص محوری و امثالهم صورت خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *