حزب همبستگی اسلامی ایران

نان کاسبان تحریم در شعارهای ‌افراطی است

حشمت الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس گفت: این واقعیت وجود دارد که برخی از افراد در پناه شعارهای افراطی کارهای اقتصادیشان را پیش برده‌اند که من به آنها کاسبان تحریم می گویم. من معتقد هستم که باید مواظب بود که هرگونه موضع گیری نسبت به آقای بایدن نباید خارج از مواضع دیپلماتیک باشد

او می‌گوید برخی در پس شعارهای ضد آمریکایی از تحریم کاسبی کردند و در همین راستا خاطره‌ای از نماینده‌ای تعریف کرد که به تریبون او با شعار مرگ بر آمریکا حمله کرد و بعد از به پایان رسیدن مجلس دهم به دلیل تخلفات مالی بازداشت شد.

در ادامه محورهای مهم اظهارات فلاحت پیشه را می‌خوانیم:

رئیس جمهور امریکا نقش اصلی را در سیاست خارجه دارد و طبیعتا اگر خودشان بخواهند می توانند تفاوت هایی را به سیاست خارجی تحمیل کنند.

عده‌ای می‌گویند که تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست که من این را هم قبول ندارم، همانگونه که اوباما با ترامپ به شدت متفاوت بود، باید منتظر باشیم که رفتار بایدن با ترامپ در قبال ایران متفاوت باشد

اوباما کسی بود که از هزار و ۲۴۸ تحریم ایران ۹۱۵ تحریم را در قالب برجام برداشت و در همان زمان میلیاردها دلار وارد کشور شد که اتفاقا در همان زمان هم ما بحران های اقتصادی متعددی در کشور داشتیم.

ترامپ علاوه بر اینکه ۹۱۵ تحریمی که اوباما برداشته بود را برگرداند، بیش از ۷۰۰ تحریم جدید نیز برگرداند و حتی دو کشور را تا مرحله جنگ و خونریزی هم پیش برد.

دیوار بی‌اعتمادی که ترامپ در مناسبات ایران و امریکا ایجاد کرد به تنهایی قطورتر از آن دیوار بی‌اعتمادی بود که ۴۰ سال بین ایران و امریکا شکل گرفته بود.

اتفاقی که خواهد افتاد این است که بایدن یک علامت مثبت را به ایران نشان خواهد داد. او بازگشت به برجام به شرط اینکه ایران تعهداتش را اجرا کند را مطرح می‌کند و سعی می‌کند وعده مصداقی در خصوص برداشتن تحریم‌ها به ایران بدهد و در کلیات چراغ سبزی به ایران نشان خواهد داد.

در داخل کشور عوامل آشوب‌ساز عمدتا کسانی هستند که از تحریم، ‌ساز و کاری برای کاسبی خودشان ایجاد کرده‌اند، در زمانی که ملت ایران بزرگترین زجرها را متحمل شده است آنها بزرگترین امتیازات و انحصارات را گرفته‌اند و الان هم نگران هستند که اگر مناسبات ایران با دنیا به شرایط دوران اجرای برجام بازگردد آن موقع دست آنها از بازار کثیف اقتصادی بریده شود.

کسانی که به حق در مورد امریکا شعار می‌دهند امریکا را شناخته اند یعنی از سمت امریکا به حدی به مردم ایران ظلم شده است که مردم ایران حق دارند که علیه آن شعار دهند ولی این واقعیت وجود دارد که برخی از افراد در پناه شعارهای افراطی کارهای اقتصادیشان را پیش برده اند که من به آنها کاسبان تحریم می گویم.

من معتقد هستم که باید مواظب بود که هرگونه موضع گیری نسبت به آقای بایدن نباید خارج از مواضع دیپلماتیک باشد. آقای ترامپ به ویژه آقای پمپئو بی‌ادبانه ترین مواضع را نسبت به ملت و دولت ایران و مسؤلان ایرانی به کار گرفتند و هدف آنها این بود که ایران را تحریک و وادار کنند تا ایران اقدامات افراطی انجام دهد ولی به نظر من آقای بایدن که روی کار آید شاید انتقادات مثبت نسبت به ایران مطرح کنند ولی سعی نمی‌کنند تا ایران را تحریک کنند یا مواضع بی‌ادبانه نسبت به ایران داشته باشد.

 من معتقد هستم که باید بپذیریم که اگر ایران از فرصت روی کار آمدن یک جریان میانه‌رو در سیاست خارجه امریکا استفاده نکند حتما جریان بایدن هم در چنگال مثلث ضد ایرانی محافظه کاران در امریکا، صهیونیست ها و مرتدین عرب قرار میگیرد.

موضوع اصلی انتخابات آینده در ایران اقتصاد است. یکی از خبرگزاری‌ها به بنده زنگ زد و فرضیه‌ای را در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران مطرح کرد و به من گفت تا با او مصاحبه کنم و من مصاحبه نکردم چون در شرایط کنونی مردم ایران حالشان از بحث های انتخاباتی بد می شود، یعنی به عبارتی مردم ایران، سیاستمداران کشور را یک عده فرصت طلب می‌دانند که فقط تشنه پست و مقام هستند و به نظر من کسانی که سابقه برداشتن گام های عملی ندارند زمانی که بحث های انتخاباتی را مطرح می‌کنند می‌خواهند عطش سیری ناپذیر قدرت خودشان را تامین کنند.

رای، رای ملت است ولی به نظر من دولت آینده دولت کسی است که برنامه اقتصادی داشته باشد، چه این برنامه اقتصادی با رویکرد داخلی باشد و چه خارجی و چه تلفیقی!

سیاست خارجی ما در شرایط کنونی نیازمند یک عقلانیت است؛ ایران کشوری است که در حوزه نظامی نوعی پات شطرنج است و پات شطرنجی را با امریکا ایجاد کرده است که این دست آورد بزرگی است. سیاست خارجی ما در شرایط کنونی نیازمند یک عقلانیت است و با عقلانیت می‌توانیم این حلقه تنگ مثلث محافظه‌کاری ارتجاعی را از گردن ملت باز کنیم.

کشور ما همیشه از پوپولیسم آسیب دیده است. دولت و مجلس باید یک رفتار عقلانی را شکل دهند که موضع گیری آنها بهانه‌ای به دست دشمن ندهد.

رئیس جمهور ۱۴۰۰ ایران یک رئیس جمهور پوپولیست نخواهد بود. به نظر من مردم به دنبال یک شخصیتی هستند که رویکرد وحدت گرایانه ای داشته باشد، یعنی کسی که بتواند نیروهایی که دل به کار می دهند و می توانند کاری را انجام دهند را جمع کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *