حزب همبستگی اسلامی ایران

«بهار سیاه»؛ طرح جدید آمریکا برای آشوب در عراق

سفیر روسیه در بغداد در اظهاراتی که پاره ای تحرکات مشکوک اخیر نیروهای آمریکا در خاک عراق و شاید شیفتگی بی سابقه برخی متحدان منطقه ای آمریکا به عادی سازی روابط با بغداد را تفسیر می کند، نسبت به طرح جدید واشنگتن برای بحران سازی و آشوب افکنی در عراق هشدار داده است.

 

به گزار ایرنا، «ماکسیم ماکسیمف» در گفت وگو با رسانه های روسی که امروز دوشنبه در رسانه های عراق بازتاب گسترده داشته نسبت به طرح جدید آمریکا برای بحرانی کردن اوضاع عراق به بهانه رویارویی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، هشدار داده است.

وی گفته است که هدف اصلی آمریکا از ایده جدید یعنی گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم، ایران در درجه اول نیست بلکه تبدیل کردن عراق به میدان اصلی جنگ در خاورمیانه و ممانعت از ایستادن دولت عراق روی پای خود است.

ماکسیمف خاطرنشان ساخته است که بعد از شکست طرح سابق آمریکا در 2014 برای تبدیل کردن عراق به میدان جنگ 30 ساله با تروریسم که سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) بر آن عنوان «لانه زنبور» گذاشته بود، اکنون آمریکا طرح جدیدی را در دستور کار قرار داده که در سازمان سیا به «بهار سیاه» نامگذاری شده است.

وی محور طرح بهار سیاه را گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم آمریکا دانست و افزود که هدف اصلی آمریکا از این کار، (بطور مستقیم) ایران نیست بلکه تبدیل کردن عراق به صحنه جنگ در خاورمیانه و جلوگیری از ایستادن دولت عراق روی پایش بعد از 15 سال جنگ داخلی و رویارویی با تروریسم است.

سفیر مسکو در بغداد همچنین گفت: سازمان سیا با استفاده از هسته‌های خاموش خود تلاش خواهد کرد تا از طریق هدف قرار دادن منافع آمریکا در عراق، سپاه پاسداران ایران و نیروهای عراقی همسو با سپاه را متهم کند.

به گفته وی، آمریکا با این کار به تلاش‌های بغداد برای آشتی بین برخی کشورهای عربی و ایران ضربه خواهد زد.

اظهارات ماکسیمف در حالیست که برخی از منابع عراقی از افزایش تحرکات نیروهای آمریکایی در دو پایگاه نظامی «عین الاسد» و «حبانیه» در استان الانبار در غرب عراق در برهه اخیر خبر داده اند.

طبق این گزارش، آمریکایی ها اخیرا موفق شده اند که برخی از عناصر عراقی را برای همراهی با طرح خود، جذب کنند و قرار است که این نیروهای عراقی نقش پیاده نظام امریکا را در عراق بازی کنند.

گفته می شود که واشنگتن برای دور زدن مطالبات دولت عراق مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی حق ندارند خارج از مبارزه با تروریسم، هیچ ماموریتی دیگری را در خاک عراق انجام دهند، به این امر روی آورده اند.

همزمان برخی از شخصیت های معروف سیاسی عراقی که به همسویی با سیاست های آمریکا در عراق و منطقه شهرت دارند، – دانسته یا ندانسته – همراهی علنی خود را با این طرح واشنگتن آغاز کرده اند.

این چهره های سیاسی با هدف قرار دادن تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی به عنوان بزرگترین نیروی ضد تروریسم در عراق و منطقه، به اعتقاد کارشناسان، همسویی – دانسته یا ندانسته – خود را با این طرح آمریکایی در عراق آغاز کرده اند.

«صالح مطلک» رهبر حزب جبهه گفت وگوی ملی و معاون سابق نخست وزیر عراق دیروز شنبه در اظهاراتی به یکی از رسانه های عراقی که برای بسیاری شگفت آور بود، خواستار عقب نشینی الحشد الشعبی از مناطق اهل سنت (آزاد شده از دست داعش در شمال و غرب عراق) شد.

این اظهارات که به باور کارشناسان، بازگشت به پله اول فرقه گرایی و تحریک احساسات فرقه ای در عراق است، بدون در نظرگرفتن نقش کلیدی الحشد الشعبی در آزادسازی مناطق اهل سنت از دست داعش، از آنها به عنوان نیروهای نامطلوب در مناطق اهل سنت یاد کرده است.

مطلک همچنین برای توجیه این خواست خود، به آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق متوسل شده و از وی خواسته است که برای خارج کردن عناصر الحشد الشعبی از مناطق سنی نشین تلاش کند.

همسو با مطلک، «ایاد علاوی» معاون سابق رییس جمهور و رهبر فراکسیون الوطنیه در پارلمان عراق نیز چند روز قبل همین درخواست را به گونه ای دیگر مطرح کرده بود.

وی در گفت و گو با یکی از رسانه های بومی گفته بود که از رهبران فراکسیون سازندگی و اصلاح (دو فراکسیون بزرگ پارلمان که دولت را تشکیل داده اند) و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق خواست که الحشد الشعبی را منحل و در نیروهای مسلح عراق ادغام کنند.

برخی گزارش های اثبات نشده که عامل اساسی آن خود ایاد علاوی است، حاکیست که او تنها شخصیت سیاسی عراقی بوده که در جریان سفر دزدانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به پایگاه عین الاسد در اوائل سالجاری میلادی، با وی دیدار کرده است.

علاوی مدعی شده بود که با یک مسئول بلندپایه آمریکا اخیرا دیدار کرده و او پیامی در اختیارش قرار داده تا به مسوولان ایرانی برساند و مفاد آن این است که واشنگتن حاضر به مذاکره با تهران است به شرطی که – طبق ادعای این مسوول بلندپایه آمریکایی – ایران از حمایت نیروهای ضد تروریسم در عراق و منطقه دست بردارد.

برخی تحلیلگران و رسانه های عراقی در همان برهه گفتند که تنها مسوول عالی رتبه آمریکایی که از عراق در برهه ای که علاوی از آن سخن گفته، دیدن کرده است، دونالد ترامپ بوده و احتمالا او با رییس جمهور آمریکا دیدار داشته است.

در هر حال طرح بهار سیاه که سفیر روسیه در بغداد از آن پرده برداشته، در عمل با توجه به تحرکات مشکوک نیروهای آمریکایی در عراق خصوصا در استان الانبار و همزمان هجوم بی سابقه سعودی ها برای برقراری روابط با بغداد و پاره ای اظهارات تنش زای جدید برخی چهره های عراقی معروف به همسویی با آمریکا و سعودی ها، اصل وجودی این طرح آشوب افکنی تازه را در عراق، به اعتقاد کارشناسان باور پذیر کرده است.

اینک این سوال باقی می ماند که طرح مخوفی که آمریکا خیلی زود شروع آن را کلید زده است آیا به سرانجام مطلوب خواهد رسید یا این طرح نیز همانند دیگر طرح های سابق آمریکا و متحدانش در منطقه، محکوم به شکست خواهد بود.

گفته می شود که بیانات مقام معظم رهبری در دیدار عادل عبدالمهدی در تهران مبنی بر اینکه دولت عراق برای پایان دادن هرچه سریعتر به حضور نظامیان آمریکا تلاش جدی بکند، از دیگر نمونه هایی است که عراق باید همه این هشدارها را جدی گرفته و اجازه ندهد دوباره به کانون تنش و ناآرامی در منطقه تبدیل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *