حزب همبستگی اسلامی ایران

خروج از دستور طرح سوال از لاریجانی/احتمال رای آوری بیشتر ظریف پس از استیضاح و…

به‌ گزارش ‌ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز برگزار شد و نمایندگان طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۹۷، فوریت طرحی درباره حمایت از پیام رسان های داخلی، کلیات طرح خرید کالاهای ایرانی و … را به عنوان دستورکار مورد بررسی قرار دادند.

 

علی لاریجانی در نطق قبل از دستور با اشاره به سلوک معنوی و اندیشه سیاسی و مدیریتی شهید سیدحسن مدرس، گفت: راهکارهای استراتژیک شهید مدرس در حوزه‌های مختلف تبیین و اجرایی شود.

 

علی مطهری نیز ضمن گرامیداشت یاد آیت الله مدرس، روز معلولین را گرامیداشت و اظهار کرد: دولت به اجرای قوانین مربوط به معلولین توجه کند.

 

ناطقین امروز مجلس

 

نماینده نهاوند: چرا با کاهش نرخ دلار قیمت کالاها کاهش نیافت؟

 

سعیدی: آمریکا در منطقه رو به افول است

 

کرم پور: چرا قیمت کالاهای اساسی ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است؟

 

پورحسین: چرا کنترل و نظارت در برابر گرانی‌های لجام‌گسیخته وجود ندارد؟

 

نماینده میاندوآب: رییس جمهور اکیپ‌هایی را برای بررسی مشکلات به جنوب آذربایجان بفرستد

 

***

 

غلامرضا کاتب با اشاره به اینکه شکایت از رییس مجلس از دستور کار کمیسیون آیین‌نامه‌ خارج شده است، گفت‌ که در حال‌ حاضر موضوع سلب صلاحیت از رییس مجلس در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد. رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ داخلی مجلس افزود: طبق آیین‌نامه‌ نمایندگان می‌توانند با ۲۵ امضا بحث سلب صلاحیت از هر یک از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی را تهیه و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ ارائه کنند.

 

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی هم با بیان اینکه عملکرد مجلس از نظر نظارتی بسیار ضعیف است، گفت: ما پیش نویس طرحی را برای حمایت از کسانی آماده کردیم که فساد را کشف و آن را افشا می‌کنند. محمود صادقی همچنین افزود: تفحص از حساب‌های قوه قضائیه رای می‌آورد.

 

یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع استیضاح وزیر امور خارجه با حضور ظریف در جلسه هیات رییسه فراکسیون امید خبر داد و با اشاره به اعلام مخالفت رییس فراکسیون امید با استیضاح وزیر امور خارجه، اظهار کرد: البته روال فراکسیون این است که جلسه مجمع عمومی تشکیل می‌شود و در این باره رای‌گیری خواهد شد، اما آن چه که مسلم است این استیضاح پیش از این که در حوزه اختیارات وزیر امور خارجه باشد رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است،‌ بر همین اساس کلیت فراکسیون از ایشان حمایت می کنند.

 

در همین رابطه رییس فراکسیون مستقلین مجلس با بیان این که استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی به مصلحت نیست گفت‌ که فراکسیون‌های دیگر مجلس هم اقبالی به استیضاح وزیر امور خارجه نشان ندادند. کاظم جلالی افزود: استیضاح به صحن بیاید مجلس با آرای بالاتر از گذشته به ظریف اعتماد می‌کند.

 

در جلسه علنی امروز مجلس همچنین سوال ۲۶ نماینده از وزیر دفاع درباره‌ی نحوه دسترسی به مستند مربوط به دو تابعیتی‌ها اعلام وصول شد.

 

یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از احتمال ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس در روز پنج‌شنبه خبر داد و اظهار کرد: طبق آیین نامه داخلی مجلس، سقف زمانی ارائه لایحه بودجه تا ۱۵ آذر ماه است و با توجه به این که آقای رئیس جمهور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سفر استانی هستند احتمالا ایشان روز پنج شنبه(۱۵ آذر) برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حضور می‌یابند.

 

در همین راستا سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس از تاکید این فراکسیون بر تقویت اعتبارات بسیج در بودجه سال آینده خبر داد.

 

همچنین نمایندگان مجلس با ۱۷۶ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر با کلیات طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ موافقت کردند.

 

در ادامه با موافقت مجلس مقرر شد که از این پس تهاتر هزینه‌های اجرایی آسفالت قیراندود و عایق کاری در سقف بودجه مصوب پس از اعلام خزانه بلامانع باشد.

 

اخطارها و تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

 

تذکر پورابراهیمی نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی

 

نماینده مرند: هر روز یک سوراخ جدید در قانون بازنشستگان ایجاد نکنید

 

تذکر نماینده همدان درباره وضعیت بیمه تکمیلی ایثارگران

 

اولادقباد: بودجه سه میلیارد دلاری نوسازی و مقاوم سازی مدارس تخصیص پیدا کند

 

حاجی‌: یک‌هفته زمان مجلس به معضلات اقتصادی پرداخته شود/مطهری: پیگیری می‌شود

 

کواکبیان: برخی مدیران نمی‌خواهند از صندلی‌هایشان جدا شوند

 

***

 

در ادامه این جلسه نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۶۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت طرح اصلاح قانون برنامه ششم درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مخالفت کردند.

 

همچنین کلیات طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت ازکالاهای ایرانی تصویب شد. این طرح ۲۵ ماده و ۳ فصل شامل تعاریف، حمایت از محصول داخلی و خریدهای پروژه‌ای در ارجاع کار و حمایت از کالای ایرانی و خریدهای مصرفی غیر پروژه‌ای دارد.

 

یک عضو هیئت رییسه مجلس هم بیانیه ١٦٠ نفر از نمایندگان خطاب به رییس جمهور را در خصوصاجرای نظام رتبه بندی معلمان قرائت کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *