حزب همبستگی اسلامی ایران

عراق گاو شیرده دیگری برای آمریکا نخواهد شد

'عامر الفایز' روز دوشنبه در یک گفتگوی رسانه ای، گفت: چه دولت قبلی و چه دولت کنونی عراق هر گونه درخواست آمریکا مبنی بر دریافت هزینه های اشغال این کشور و سرنگونی صدام حسین دیکتاتور سابق را رد می کنند.

نماینده پارلمان عراق از فراکسیون سازندگی عراق افزود: مردم، دولت و پارلمان عراق هرگز اجازه نمی دهند که آمریکا اموالشان را غارت کند و عراق عربستان دوم نخواهد شد که همچون گاوشیری، ترامپ او را بدوشد.

وی افزود: دولت سابق (به رهبری حیدر العبادی) کلیه پیشنهادهای مطرح شده در خصوص پرداخت هزینه اشغال به آمریکا را کرد و دولت فعلی (به رهبری هادی عبدالمهدی) نیز به طور قطع آن را رد خواهد کرد.

وی گفت: نظام سیاسی در عراق با آنچه بر سعودی حاکم است متفاوت است و امکان تصمیم گیری فردی وجود ندارد.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: نظام پارلمانی در این کشور ایجاب می کند هر توافقنامه ای که دولت با دیگر کشورها امضا می کند به تصویب پارلمان برسد و همین امر مانع تصمیم گیری فردی در عراق می شود.

ترامپ اخیرا در اظهاراتی خواستار آن شد که دولت عراق هزینه اشغال این کشور در سال 2003 بدست ائتلافی به رهبری واشنگتن را پرداخت کند.

این درخواست درحالی است که دروغ بودن بهانه آمریکا و انگلیس برای اشغال عراق که وجود سلاح های کشتار جمعی بود، بعدا آشکار شد.

پیشتر عراقی ها بارها خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا بخاطر اشغال و ویران کردن زیرساخت های این کشور و کشتن ده هزار غیرنظامی شده اند.

هر چند درخواستی که ترامپ مطرح کرده، برای نخستین بار نیست که بشکل آشکار مطرح می شود و رئیس جمهوری کنونی آمریکا پیشتر نیز چندبار اظهاراتی در مورد عراق داشته است که عراقی ها آن را اهانت به خود دانسته اند.

ترامپ در مصاحبه ای در جریان تبلیغات انتخاباتی خود با لحن تحقیر آمیز نسبت به عراق سخن گفته و تصریح کرده بود عراق چیزی نیست و ما باید نفت آنها را بگیریم.

وی مدعی شده بود که آمریکا میلیاردها دلار در عراق هزینه کرده و هزاران سرباز را از دست داده است اما در مقابل آن چیزی (سودی) بدست نیاورده است.

نامزد وقت ریاست جمهوری آمریکا بارها گفته بود ما باید برای جبران هزینه های جنگ (اشغال عراق) نفت آنها را در اختیار خود بگیریم.

وی در اظهارات دیگری گفته بود: 'عراقی ها کاملا فاسد هستند، چه بر سر میلیون ها دلار که تحویل آنها شد، آمده است، نمی دانم کدام نیروها متولی این مسوولیت بوده اند زیرا معتقدم آنها از زندگی مرفهی در حال حاضر برخوردارند.'

ترامپ در اظهارنظری دیگر عراقی ها را به سرقت یک میلیارد و 700 میلیون دلار از کمک های امریکا به این کشور متهم کرد، کمک هایی که آمریکایی ها می گویند، برای سازندگی اقتصادی و زیرساخت های این کشور از سال 2014 میلادی پرداخت کرده اند.

وی بار دیگر در اظهاراتی در اواخر اسفندماه 96 که نشریه 'واشنگتن پست' آمریکا منتشر کرد بعد از دیدار با یک هیات عراقی در کاخ سفید، آنها را به عنوان 'مجموعه ای از دزدان زبردست' توصیف کرده که 'قبلا هم با آنها دیدار کرده است.'

حضور نظامی آمریکا در عراق که از سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش دوباره اتفاق افتاد و دخالت های آشکار سیاسی در مسائل داخلی این کشور، بارها مورد اعتراض شخصیت ها و احزاب عراقی قرار گرفته است و حتی پارلمان سابق عراق قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت موظف شد جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق را تهیه و اعلام کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *