حزب همبستگی اسلامی ایران

اهمیت ایرانیان خارج از کشور در دوران پسا برجام

استقبال ایرانیان خارج از کشور از حسن روحانی رئیس جمهور در ایتالیا یک بار دیگر اهمیت بالقوه ایرانیان خارج نشین را آشکار ساخت .این قشر همواره سرمایه های ارزشمندی هستند که با حفظ وفاداری های خاص به وطن، در خدمت کشور بوده اند. هنگام سفر های مسئولان به خارج ، استقبال ایرانی ها از آنها نشان داده که احساس تعلق به کشور درآنها موج می زند و این قشر در بیشتر مواقع آماده کمک به پیشرفت و اعتلای کشور هستند.

لغو تحریم های ایران در پسا برجام زمینه بازگشت سرمایه های انسانی و مادی به کشور را فراهم کرد و رئیس جمهور نیز چندین بار از ایرانیان مقیم خارج از کشور خواست تا برای انجام کارهای تخصصی و سرمایه‌گذاری به ایران باز گردند.

رایزنی‌ با ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در داخل در دولت تدبیر و امید شتاب فزاینده ای گرفته بطوریکه درسفرهای رئیس جمهوری و اعضای کابینه تدبیر و امید به خارج از کشور، تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی خارج نشین در همایش‌های سرمایه‌گذاری حضور می یابند و اشتیاق خود را برای حضور در ایران در دوران پسابرجام ابراز می دارند.

علاوه بر سرمایه داران ایرانی، اقشار فرهیخته ای نیز هستند که دانش و توان خود را در خدمت دیگران قرار داده اند که بی شک بازگشت آنها می تواند زمینه اعتلا و پیشرفت کشور را فراهم آورد. اساتید ایرانی خارج از کشور از جمله فرهیختگانی می باشند که رئیس جمهور محترم بارها از این افراد برای تدریس در دانشگاهها دعوت به عمل آورده است

یکی از راهکارهای موثر برای تقویت تعامل با نخبگان ایرانی خارج از کشور ،تشکیل ستاد شناسایی و دعوت از نخبگان علمی سراسر دنیا باهدف تبادل اطلاعات بین اساتید و دانشجویان و کمک به ارتقاء سطح کیفی دانش است. این ستاد می تواند اساتید و دانشجویان موفق ایرانی را شناسایی و از آنها برای بازگشت به کشور دعوت بعمل آورده یا زمینه حضور آنها را در کشور فراهم نماید.

برای بازگشت ایرانی ها به کشور و تشویق آنها به ماندن باید شرایط و زیر ساخت های آن را هم فراهم کرد و از جمله امکان همکاری در پروژه‌های بین‌المللی به منظور به روز رسانی اطلاعات برای این افراد مهیا باشد

داشتن امنیت شغلی و آزادی اجتماعی از دیگر شروطی است که باید در راستای بازگرداندن ایرانیان خارج نشین به آن توجه داشت. از جمله پیش شرط های این موضوع ، امنیت رفت و آمد به منظور حضورمستمر در سمینارهای بین المللی است که این موضوع دغدغه مهم ایرانیانی است که به کشور باز می گردند چرا که برخی از آنها نگران هستند که با بازگشت به کشور، امکان تردد آسان به خارج از کشور برای بهبود اطلاعات و به روز رسانی دانش خود را نداشته باشند.

نخبگان صنعتی و اقتصادی از دیگر گروه های موثری هستند که می توان از توان آنها برای پیشرفت کشور استفاده کرد. در دوران پسا برجام ظرفیت های گسترده ای برای استفاده از توان نخبگان اقتصادی ایران در خارج وجود دارد بطوریکه می توان مستقیم و یا با مشارکت واحدهای موجود در داخل کشور از آنها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف دعوت کرد و زمینه فعالیت آنها را مهیا ساخت

پتانسیل بالای سرمایه گذاران ایرانی در شرایط لغو تحریم‌ها گنجینه ارزشمندی است که با مدیریت دقیق و هدفمند می توان آنها را به کار گرفت و آن را در راستای اعتلای کشور قرار داد . انتقال سرمایه های ایرانیان خارج نشین به داخل کشور می تواند زمینه ساز تحول بزرگی در حوزه اقتصادی باشد.

بی شک ، ظرفیت ایرانیان خارج نشین می تواند در بخش های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد در این بین اگر این پتانسیل به طرز هوشمندانه در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان و نوآورانه هدایت شود ، میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد .

ایرانیان خارج از کشور علاوه بر توان اقتصادی، دارای توان لابی گری و قدرت نرم قابل توجهی در کشورهای محل اقامت خود هستند که این قدرت نرم می‌تواند برای اقتدار نظام مورد استفاده قرار گیرد. بر این باوریم که با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور ما صورت گرفت می‌توانیم در دوران پسا تحریم، با بهره‌گیری از توان بالای سرمایه ایرانیان خارج کشور در جهت رونق و شکوفایی کشور استفاده کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *