حزب همبستگی اسلامی ایران

اکنون نوبت آسیاست

پس از ماهها رفت و آمد هیات های اروپایی به ایران برای توسعه مناسبات، اکنون شرق آسیا و اقیانوسیه به عنوان منطقه ای دارای پتانسیل های سیاسی و اقتصادی در دستور کار دیپلماسی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. سفر ظریف به کشورهای شرق آسیا در شرایط پسا تحریمی گویای آن است که دولت به دنبال تحقق یکی دیگر از شعارهای مهم خود یعنی تعامل با جهان است. گشودن فصل تازه ای از مناسبات و رایزنی های فرا منطقه ای ، راهبرد فعال و رو به جلوی سیاست خارجی کشور و عزم مسئولان دستگاه دیپلماسی برای در پیش گرفتن سیاست تعامل مثبت با جهانیان در شرایط پسا برجام را بازتاب می دهد یکی از اولویت های اساسی در این سفرها، مسایل سیاسی – اقتصادی، پیگیری توافقنامه های اقتصادی ایران با سایر کشورها و رایزنی های سیاسی در مورد تحولات منطقه ای و بین المللی است.

نخستین مقصد سفر ظریف و هیات همراه وی کشور اندونزی است که این سفر بیشتر جنبه سیاسی داشته و در راستای حضور در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی که به درخواست فلسطین و در جهت حمایت از مسجد الاقصی و در کانون توجه قرار دادن مساله فلسطین برگزار می شود .

این نشست به خصوص برای ایران که سالها در عرصه حمایت عملی از آرمان فلسطین ذره ای کوتاه نیامده حائز اهمیت جدی است بخصوص که جهانیان به خوبی می دانند حمایت از فلسطین بدون حضور جمهوری اسلامی و راهکارهای آن قطعا راه به جایی نخواهد برد.

در کنار اهداف سیاسی تور دیپلماسی ظریف، برنامه های اقتصادی نیز مد نظر دستگاه سیاست خارجی کشور بوده و در این راستا سنگاپور، برونئی، نیوزیلند و استرالیا مقاصد بعدی سفر منطقه ای ظریف به شرق آسیا و اقیانوسیه است. توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای مذکور و انجام سرمایه گذاری های مشترک با این کشورها در دستور کار اهداف این سفر است، گرچه مسائل منطقه ای نیز در برخی از این سفرها از جمله در استرالیا و نیوزلند می تواند مورد توجه جدی طرفین باشد

تایلند ایستگاه مهم دیگر سفر رئیس دستگاه سیاست خارجی است که قرار است با حضور در چهاردهمین نشست وزرای امور خارجه گفت و گوی همکاری آسیا تکمیل شود.

راهبرد توجه به شرق و گسترش روابط با کشورهای این منطقه در حالی در کانون توجه و اولویت دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که کشور در حال بازسازی سیاسی و اقتصادی خود در فضای پسابرجام است.

بعد از توافق هسته ای و رهایی ایران از بحران هسته ای تمرکز دستگاه سیاست خارجی بر تعامل خردمندانه با جهان در راستای گفتگو و حضور فعالانه در عرصه های بین المللی است. استفاده حداکثری از فضای پسابرجام و بهره گیری از ظرفیت های آزاد شده پسا برجام به منظور گسترش مناسبات با کشورهای مختلف از جمله مسائلی است که در سیاست شرق گرایانه ایران مورد توجه جدی واقع شده است.

پیشتر و بعد از توافق برجام، دو قدرت بزرگ اقتصادی شرق آسیا یعنی ژاپن و چین نیز خواستار تعمیق مناسبات سیاسی و اقتصادی و حضور فعال در دیپلماسی منطقه خاورمیانه با محوریت ایران شده بودند. بنا بر این می توان گفت که بعد از اروپا ، اکنون آسیا نیز با پذیرش این واقعیت که ایران قدرت منطقه ای تاثیر گذاری است ، در حال نزدیک شدن به جمهوری اسلامی و افزایش تعاملات در همه حوزه هاست. اکنون سفر وزیر امور خارجه به شرق این فرصت را فراهم کرده است که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بالقوه خود برای گسترش مناسبات و ارتقای جایگاه خود در عرصه بین الملل استفاده کند. قطعا پویایی دیپلماسی دولت یازدهم، ایران را به عنوان بازیگری مهم در معادلات سیاسی بدل خواهد کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *