حزب همبستگی اسلامی ایران

زبان نرم و اقدام قاطع

ورود غیر مجاز دو شناور جنگی امریکا به داخل حریم آب های ایران بازتاب گسترده ای داشت. این اقدام گرچه سهوی و بر اثر اشتباه  شناورهای امریکایی در مسیر یابی رخ داد اما در آستانه اجرای برجام از ابعاد و زوایای گوناگونی قابل بررسی است.

با توجه به اقدامات غیر قانونی کنگره امریکا در مخالفت با برجام و تلاش برای ممانعت از لغو تحریم های ایران ، طی روزهای اخیر و در آستانه اجرای برجام، به نظر می رسد که این موضوع از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.

تلاش مذبوحانه تندروهای کنگره بر علیه ایران طی روزهای اخیر  بی شک از عمق کینه توزی امریکایی ها حکایت دارد  . از نظر آنها ، می توان در هر لحظه  قدرت لازم را به تهران نشان داد . اما توقیف شناورهای امریکایی نشان داد که تهران هر لحظه آماده پاسخگویی به هرگونه اقدام و تنش آفرینی است.

با توجه به اینکه تندروهای کنگره در چند روز باقی مانده به اجرای برجام  بی محابا طرح های ضد ایرانی در مقابله با برجام را در دستور کار خود قرار دادند ، غائله اخیر پیرامون ورود دو شناور امریکایی به حریم آب های ایران  هر چند هم که سهوی بوده بر مناسبات منطقه ای ایران و امریکا تاثیر خواهد گذاشت.

تصور امریکایی ها این بود که در آستانه اجرای برجام ، ایران را در مسیر این باور نابجا قرار دهند که حتی با وجود  اجرای برجام ، امریکایی ها می توانند هر اقدامی که لازم بود را انجام دهند.

اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه  هشداری بود به نگرش امریکایی ها تا تصور نکنند  که قرار است واشنگتن آزادی عمل گسترده ای را برای هرگونه اقدام پس از برجام برای خود قایل شود.

سابقه رفتار نظامیان امریکایی در گذشته نشان داده که آنها هر جا با برخورد شدید و قاطعی روبرو نبوده اند، به راحتی دایره اقدامات خود را گسترش داده اند . از جمله در عراق دوران صدام که پس از روبرو نشدن با مانعی از طرف دولت مرکزی آن کشور ، به صورت خودسرانه منطقه پرواز ممنوع در شمال آن کشور ایجاد کردند و عدم واکنش دولت عراق حتی موجب شد که واشنگتن بعدها ، محض هشدار به سران عراق هر موقع که لازم بود با شلیک انبوه موشک از ناوهای جنگی خود در خلیج فارس به سمت عراق به دولت این کشور هشدار دهد.

دولت امریکا به خوبی می داند که اگر در هر بخشی از خاورمیانه آزادی عمل اعمال سیاست هایش را داشته باشد، در برابر ایران باید منتظر پاسخ قاطع به هرگونه تعرض باشد و به عبارتی دیگر امکان ندارد که کوچکترین اقدام تجاوزکارانه هرچند سهوی بی واکنش بماند.

 مصوبه تحریم موشکی از سوی کنگره امریکا بلافاصله با ضد حمله  حسن روحانی رئیس جمهور و دستور ایشان مبنی بر توسعه سلاح های موشکی روبرو شد. اکنون نیز ورود به آب های ایران پاسخی قاطع دریافت کرده است. به عبارتی دیگر واشنگتن اکنون بخوبی می داند که هرگونه اقدام نسنجیده علیه ایران می تواند واکنش جدی را بهمراه داشته باشد .

اتفاقات اخیر علاوه بر اثبات اشراف اطلاعاتی و عکس العمل قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پیامی آشکار برای کشورهای منطقه در خصوص اقتدار سیاسی و نظامی ایران را بهمراه داشت تا به جمهوری اسلامی نه بعنوان یک رقیب متخاصم سیاسی بلکه بعنوان کشوری مقتدرو یک تکیه گاه در مبارزه با حوادث بخصوص مبارزه با تروریسم بنگرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *