حزب همبستگی اسلامی ایران

بازی تحریم ، ترفند نخ نما شده امریکا

در حالی که اجرای تعهدات ایران در برجام به حساس ترین مرحله خود یعنی تغییر ماهیت رآکتور اراک رسیده است ، دولت آمریکا شامگاه چهارشنبه در ایمیلی به کنگره اعلام کرد که وزارت خزانه داری این کشور قصد دارد نام چند فرد و شرکت دخیل در صنعت موشکی ایران را به لیست تحریم ها اضافه کند.

این اولین بار نبود که امریکایی ها بد عهدی خود را پس از امضای برجام به نمایش می گذاشتند . ابتدا کنگره، قانون محدودیت ویزا را برای ایرانیان و البته مسافران 38 كشور به ايران تصویب نمود؛ اقدامی که عملاً اعلان جنگ و محدودیت علیه ملت ایران و میلیون ها ایرانی ساکن آن کشور و ايجاد فضاي رعب و وحشت عليه ايران و ايراني بحساب می آمد. سپس اقدام به مصادره دارایی های بانک مرکزی کردند و حالا هم طرح تحریم صنعت موشکی ایران يا بهتر بگوييم حذف توان دفاعي ايرانيان را در دستور کار قرار داده اند.

اما این موضوع با واکنش سریع و قاطع رئیس جمهور و مقامات سیاسی و نظامی کشورمان مواجه شد در همین ارتباط روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئيس جمهوري اسلامي ايران در دستوری به حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی ایران، تاکید کرد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد. کمتر از 24 ساعت از صدور این دستور بود که روزنامه وال استریت ژورنال در خبری به نقل از مقامات آمریکایی از تصمیم تازه کاخ سفید برای به تعویق انداختن تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد، تصمیمی که را می توان آن را نوعی عقب‌نشینی از سوی مقامات آمریکا توصیف کرد.

باید در نظر داشت که توانمندی‌های دفاعی ایران عامل ثبات و امنیت منطقه بوده و نه تنها تهدیدی علیه دیگران بشمار نمی روند بلکه صرفا برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم می باشد . دولت ایران در طول مذاکرات هسته‌ای بارها اعلام کرده که هیچ‌گاه پیرامون قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره نکرده و با تاکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت. در عین حال مذاکره کنندگان 1+5 بویژه طرف های غربی نیز در طول مذاکرات بخوبی می دانستند که برنامه موشکی کشورمان از خط قرمزهای تهران است و ایران هیچ گاه حاضر نیست درباره مسائل دفاعی خود که موشک هم جزئی از آن است، واردمذاکره یا بده بستان سیاسی شود. این موضع، واقعیتی پنهان نبود بلکه در طول مذاکرات بارها، با قاطعیت و شفافیت اعلام شد و مذاکره کنندگان ایرانی تأکید کردند که توان موشکی کشورمان را هرگز بخشی از موضوعات قابل مذاکره در «برجام» نمی دانند. این نکته، نه فقط استراتژی مذاکراتی دولت بلکه موضع کل نظام و ملت ايران نیز بوده و هست كه هرگونه تزلزلي در امور دفاعي تهديدي براي تماميت ارضي اين سرزمين خواهد بود و چنانكه همگان تاكيد دارند برد موشك‌ها و توان دفاعي ايران بر اساس تهديدات تعريف مي گردد. بنابراین آزمایش موشکی کشورمان نمی تواند در ردیف نکات قابل توجه برای نقض برجام باشد

نکته ای که حتی بعد از آزمایش موشک «عماد» نیز خود آمریکایی‌ها بر آن اذعان داشتند و اعلام کردند که برجام نقض نشده است . همچنین سخنگوی کاخ سفید نیز بر این موضوع، مهر تأیید زد و مرتبط نبودن برنامه موشکی ایران با مذاکرات هسته ای را به طور رسمی بیان نمود.

با تمام اين تفاسير آمريكايي از كنگره گرفته تا كاخ سفيد می خواستند تحریمهایی را برعلیه ایران وضع کنند که از منظر مقامات کشورمان به نوعی نقض برجام بشمار می رفت . اگر چه مقامات امریکایی می گویند که برنامه موشکی ایران و تحریمهای مرتبط با آن ارتباطی با برجام ندارد اما مقامات کشورمان بارها بر این نکته تاکید کرده که این تحریمها با روح توافق هسته‌ای و مفاد برجام مغایرت دارد و اعمال آنها به نوعی نقض برجام محسوب می شود . در برجام تعهد داده شده بود که هیچ‌یک از طرف‌های 1+5 نباید فشارهای اقتصادی بر ایران را افزایش دهند و اعمال این تحریمهای جدید نقض برجام محسوب می شود . بنابراین طرح چنین تحریم‌هایی می‌تواند‌ کاسه صبر ایران را لبریز کند توافق هسته‌ای را که به سختی به د‌ست آمد‌ه و قرار است د‌ر هفته‌های آتی اجرایی شود‌، به مخاطره افکند‌.

در عین حال به نظر می رسد که آمریکایی ها با سریال‌های جدید تحریم در حال آزمودن سطح واکنش ایران به این گونه اقدامات هستند و ایران در حقیقت با واکنش در برابر زورگویی های غرب این پیام را خطاب به مقامات غربی صادر کرد که در صورت عدم پايبندي به تعهدات خود در اجراي برجام ایران نيز تضميني براي عدم گسترش برنامه هاي موشکي و هسته اي خود نخواهند داشت.

اما در این میان به نکته بسیار مهمی باید توجه داشت و آن این است که توافق هسته‌ای ایران با گروه کشورهای 1+5 که دولت آمریکا نیز یکی از آنهاست، به معنای پایان یافتن خصومت آمریکا با ایران نیست. طبعاً آمریکا را همچنان مثل گذشته درصدد اعمال خصومت و سلطه می‌باشد به همین دلیل، وظیفه حتمی مسئولان دولت جمهوری اسلامی و تك تك ملت ايران اینست که با هوشیاری تمام، کلیه تحرکات آمریکائی‌ها را رصد نمایند و در موارد لازم برای مقابله قاطع با شیطنت‌ها اقدام کنند، دقیقاً همان کاری که رئیس‌جمهور روحانی با دستور قاطع به وزیر دفاع در مورد تقویت سریع و جدی توان موشکی کشور انجام داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *