حزب همبستگی اسلامی ایران

پیام استقبال گسترده مردم از نام نویسی در انتخابات

استقبال گسترده مردم از نام نویسی برای انتخابات مجلس و خبرگان نشان می دهد  میل به مشارکت در تصمیم سازی و کنشگری در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی به فراخور افزایش دانش و اطلاعات آنها افزایش یافته است.

تمایل مردم به ثبت نام در انتخابات حاکی از رشد و توسعه طبقه متوسط تحصیلکرده در کشور  است که با دارا بودن مدرک تحصیلی قابل قبول  پا به این عرصه گذاشته اند . این امر بیانگر آن است که  توسعه انسانی از طریق چرخش نخبگان ضرورت دارد و میل به مشارکت در تصمیم گیری ها از سوی مردم نشانه مثبتی از حرکت کشور به سمت توسعه یافتگی سیاسی است.

بر این اساس، آنچه مسلم و واضح به نظر می رسد این است که مردم پس از برجام و بسته شدن پرونده هسته ای و با مشاهده تحقق خواست و اراده ملی به این باور رسیده اند که می توانند با کنشگری فعال بر تحولات عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خود تاثیر بگذارند.

پیام این مشارکت گسترده و به عبارتی داوطلب شدن آحاد ملت برای حضور در عرصه های سرنوشت ساز را می توان در تحول خواهی آنها برای ورود به سبک جدیدی از زندگی تعبیر کرد. دوره ای که با همت دولت تدبیر، تحریم ها برداشته شده و آرامش تا حد نسبتا زیادی بر زندگی و معیشت مردم سایه افکنده است.

از دید برخی ها ، مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در تحقق برنامه های پسابرجامی دولت دارد به همین لحاظ هرگونه مانع تراشی مخالفان ممکن است مانع از آن شود که دولت تدبیر همه آن سناریوهایی را که برای رهایی از فشار و مشکلات مد نظر دارد ، محقق کند.

از این رو شرکت برای حضور در مجلس و تغییر ترکیب آن می تواند یکی از مهمترین اهداف کسانی باشد که در این انتخابات ثبت نام کرده اند.

از سوی دیگر شور و نشاطی که انتخابات در نخستین مرحله خود با حضور هدفمند مردم و فعالان سیاسی برای ثبت نام تجربه کرد، سرمایه اجتماعی گرانبهایی است که مسئولان  باید در حفظ آن کوشا باشند، چرا که حضور گسترده مردم اصل مشارکت حد اکثری را محقق می کند.

افزایش میزان افراد تحصیلکرده در جامعه، گویای آن است که مردم به حقوق شهروندی خود آگاه شده و در کنار تکلیف شرعی ، مشارکت در موضوع انتخابات را حق قانونی خود می دانند. این امر نشان می دهد که موضوعاتی همچون بی اعتنایی ، تحریم و بی میلی به عدم حضوردر انتخابات، در قاموس اندیشه های مردم جایی ندارد ، بنا بر این افزایش قابل ملاحظه میزان ثبت نام ها ،نشانه خوبی از رشد و بلوغ سیاسی ملت محسوب می شود.

از میان افرادی که خود را در معرض داوطلبی قرار داده اند، شخصیتهای وارسته و علاقمند به نظام و ایران و پاک دست و مردم دوست وجود دارند که مجوز حضورشان می تواند ضمن تزریق نشاط و امید به جامعه، زمینه مشارکت حداکثری را فراهم آورد.

حضور چهره های توانمند خدوم که قدرت اجرایی یا ایده های بکر دارند  مجالی برای فرصت طلبان و تندروهایی که مخل وحدت ملی و انسجام هستند باقی نمی گذارد. به خصوص که در شرایط فعلی کشور بیشتر از گذشته به آرامش نیاز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *