حزب همبستگی اسلامی ایران

رییس‌جمهور: زعفران ایران باید به جایگاه واقعی خود بازگردد

رییس جمهور گفت: محصول زعفران ایران باید به جایگاه واقعی خود باز گردد و سهم شایسته‌ای را در بازار جهانی از آن خود کند.

ایرنا، مسعود پزشکیان روز شنبه در پیامی به نخستین جشنواره روز ملی زعفران که توسط «غلامحسین مظفری» استاندار خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد ارائه شد، اظهار کرد: در دورانی که جهان پرشتاب در مسیر پیشرفت های علمی و اقتصادی گام برمی دارد و شعار توسعه پایدار در بستر نوآوری و نواندیشی محقق می‌شود، بهره گیری هوشمندانه از ظرفیت ها و استعدادهای بی نظیر کشور در جهت تقویت تولید و توسعه صادرات ضرورتی انکارناپذیر است.

وی بیان کرد: ایران عزیز با طبیعتی متنوع و غنی همواره مهد پرورش گیاهان ارزشمندی بوده که نقش اساسی در صادرات غیرنفتی ایفا می کند و در این میان زعفران ایران به عنوان طلای سرخ جایگاهی برجسته در بازارهای جهانی داشته است.

رییس جمهور اظهار کرد: پنجم آبان ماه به عنوان روز ملی زعفران مجالی ارزشمند برای تجلیل از دستاوردها و تلاش های ماندگار تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول گران سنگ به شمار می آید که همچون نگین درخشان، تاریخ و فرهنگ ایران عزیز را مزین کرده است، زعفران این طلای سرخ نه تنها نهاد میراث کهن سرزمین مان بویژه در خراسان بزرگ است بلکه سرمایه ارزشمند برای تقویت اقتصاد کشورمان و درخشش نام ایران در عرصه جهانی به شمار می رود.

وی ادامه داد: با نامگذاری این روز ملی گامی بلند در جهت پاسداشت زحمات همه عزیران در معرفی این محصول ارزشمند و تقویت جایگاه برند زعفران در بازارهای بین المللی برداشته شده است، بر این باوریم زعفران همان گونه که در طول تاریخ جایگاه برجسته ای داشته است، امروز نیز می تواند با تکیه بر دانش نوین و فناوری های پیشرفته و تلاش‌های همدلانه فعالان این حوزه به نقطه اوج بی‌سابقه دست پیدا کند.

پزشکیان اضافه کرد: به همین استناد تاکید داریم که تقویت برند زعفران ایران در بازارهای بین المللی نه تنها ضامن این محصول راهبردی خواهد بود، بلکه موجبات افزایش رقابت پذیری کشورمان را در بازار جهانی زعفران را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در این راستا از تمامی فعالان زنجیره ارزش زعفران انتظار می رود تا با همکاری و هم فکری و همگرایی در تولید، ارتقای ظرفیت فرآوری در صادرات این محصول و از آن مهمتر معرفی زعفران ایران به بازارهای بین المللی پیشگام باشد، دولت نیز خود را موظف می داند با حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه فرآوری و صادرکنندگان این محصول زمینه رشد و فراوری این محصول را فراهم آورد.

رییس جمهور ضمن گرامی داشت این روز ملی بر همبستگی و نوآوری و تلاش مستمر برای ارتقای جایگاه زعفران ایران در جهان تاکید و اظهار امیدواری کرد با همدلی آینده ای درخشانتر برای این محصول ملی در دولت وفاق ملی فراهم آوریم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش پس از قرائت پیام رییس‌جمهور برای شورای ملی زعفران خطاب به معاون اقتصادی این استان گفت: برای هفته آینده نشستی در استانداری با حضور دست اندرکاران این جشنواره برگزار و مسائلی که در آن مطرح شد را در قالب مصوبه ای جمع بندی شود تا بعد از تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دست اندرکار مصوبات وارد مرحله اجرایی گردد.

غلامحسین مظفری اظهار کرد: در چهارم آذرماه آینده نشستی را با حضور دست اندرکاران حوزه زعفران در استانداری خواهیم داشت تا اجرای مصوبات نشست نخست و عملکرد متولیان بررسی شود، اگر برای اجرای مصوبات نیاز به تفویض برخی اختیارات ملی بود، پیگیری خواهد شد و اگر نیاز به استفاده بیشتر از اختیارات استانی بود، در این بخش نیز تلاش بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: دبیرخانه دائمی همایش روز ملی زعفران در اتاق بازرگانی مشهد شکل خواهد گرفت و همه متولیان در آنجا مسوولیت خواهند داشت، این جشنواره در واقع نقطه آغاز فعالیت ما در عرصه زعفران خواهد بود که امیدواریم با پیگیری ها و رفع مشکلات کنونی این محصول، در سال آینده موضوعات جدیدی در دومین جشنواره روز ملی زعفران مطرح شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *