حزب همبستگی اسلامی ایران

رئیس جمهور: بریکس از ظرفیت خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده کند

 رئیس جمهور با تاکید بر این که بریکس از ظرفیت خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده کند، گفت: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

 ایرنا، مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در شانزدهمین اجلاس سران بریکس افزود: امروز در حالی نخستین اجلاس بریکس جدید را برگزار می‌کنیم که امیدها برای ایجاد یک جهان عادلانه‌تر، امن‌تر و شکوفاتر در دنیای پس از جنگ سرد هنوز فرصت تحقق پیدا نکرده و میل به سلطه‌گری و یکجانبه‌گرایی همچون آفتی کشنده بنیان‌های صلح و همکاری جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهند.

وی افزود: طی بیش از ۳ دهه‌ای که از فروپاشی نظام دو قطبی می‌گذرد، این مسأله به وضوح آشکار شده است که از دیدگاه دولت‌های غربی، صلح، دموکراسی، رفاه و توسعه، تنها از  مسیر تعیین شده و تعریف شده از سوی آنها قابل تحقق است.

رئیس جمهور تصریح کرد: نتیجه این نگاه انحصارطلبانه تاکنون افزایش خشونت، جنگ و تروریسم از یک سو و استفاده بی‌سابقه از ابزار تحریم‌های اقتصادی و سیاسی از سوی دیگر بوده است.

پزشکیان ادامه داد: براساس آمارهای موجود، ایالات متحده بیش از ۳ برابربیشتر از یک دهه قبل مبادرت به اعمال تحریم علیه سایر کشورهای جهان کرده است.

وی گفت: روی دیگر این سکه یکجانبه‌گرایی غرب تاکنون، وقوع جنگ‌های مختلف بوده است که ظالمانه‌ترین و دردناک‌ترینِ آنها هم‌اکنون در فلسطین اشغالی و لبنان در جریان است.

پزشکیان افزود: شکل‌گیری، تداوم و گسترش بریکس در ۱۵ سال گذشته فرصتی برای کشورها و جامعه جهانی بوده است تا سرنوشت خود را صرفاً به خواسته‌ها و تمایلات دولت‌های غربی گره نزده و راه‌هایی برای مشارکت گسترده‌ترِ تمامی قدرت‌های در حال ظهور در حکمرانی اقتصاد جهانی را فراهم کنند.

به آرمان بریکس برای اصلاح حکمرانی جهانی باور داریم

پزشکیان ادامه داد: کشورهای مستقل دیگر نمی‌توانند تاوان سیاست‌های نادرست مالی و یا ناکارآمدی ایالات متحده آمریکا در مبارزه با فساد سازمان یافته را بپردازند.

وی افزود: جهان امروز با مشکلات فراوانی در زمینه امنیت غذایی، بحران بدهی‌ها، تغییرات اقلیمی و شکاف شمال و جنوب مواجه است، چاره‌اندیشی برای این مشکلات، بیش از هر جای دیگر به کشورهای در حال توسعه و جنوب را در معرض تنش قرار داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بریکس و آرمان خود برای انعکاس صداهای شنیده‌نشده با جدیت بیشتری عمل کند و سازوکار گفتگوی بریکس با سایر کشورها را دنبال کند.

وی تاکید کرد: به آرمان بریکس برای اصلاح حکمرانی جهانی و چندجانبه گرایی و ترویج صلح و امنیت و رشد اقتصادی فراگیر باور داریم.

پزشکیان افزود: مصرانه تلاش می‌کنیم که بریکس به دور از سیاست زدگی و منازعات ژئوپلتیک وظیفه اصلاح ساختار حکمرانی اقتصادی جهان و ایجاد فرصت‌های جایگزین برای توسعه کشورهای جنوب را با موفقیت به پیش برد.

وی با تاکید بر این که رشد اقتصادی فراگیر جهانی تنها در سایه صلح و امنیت همگانی قابل دستیابی و تحقق است، گفت: آنچه امروز در فلسطین و لبنان شاهد آن هستیم، تعمیق بحران‌های جنگ و خشونت از طریق نادیده گرفتن حقوق اولیه مردمی است چیزی جز حق حاکمیت بر سرزمین‌های اجدادی خود نمی‌خواهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

وی افزود: از تمامی اعضای مجموعه ارزشمند و تاثیرگذار بریکس تقاضا دارم که از تمام ظرفیت‌های خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان، رسیدگی به آوارگان و کاهش تنش در منطقه استفاده کند.

بریکس نباید فقط یک باشگاه گفت‌وگو باشد
 
رئیس جمهور تاکید کرد: نهادسازی‌های بریکس مانند بانک توسعه نوین و صندوق اندوخته احتیاطی باید مسئولیت بیشتری درتامین مالی پروژه‌های کشورهای عضو و مقابله با ناترازی پرداخت‌ها بر عهده بگیرد.

پزشکیان افزود: هر یک از کشورهای عضو بریکس باید پیشرفت و توسعه اعضای دیگر را  پیشرفت و توسعه خود بداند و رقابت سالم و همکاری متقابل به عنوان یک اصل محوری مورد تأکید قرار بگیرد.

وی با تاکید بر این که بریکس نباید فقط یک باشگاه گفت‌وگو باشد، اظهار داشت: تصمیم های بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشند و ابزارهای متناسب برای تحقق آن‌ها پیش‌بینی گردد.

رئیس جمهور افزود: رشد سطح همکاری اقتصادی از جمله میزان سرمایه‌گذاری و تجارت متقابل میان اعضاء بریکس می تواند به عنوان معیار و شاخص موفقیت یا عدم موفقیت بریکس به صورت سالانه مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور ایجاد مرکزی برای گردآوری تجمیع و ارزیابی داده های اقتصادی کشورهای عضو امری ضروری است.

 وی تاکید کرد: راه اندازی یک پلتفرم تجارت الکترونیک مشترک برای کشورهای بریکس به منظور تسهیل خرید و فروش محصولات بین این کشورها و کاهش وابستگی به بازارهای بین‌المللی، توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های پرداخت موبایلی بین‌المللی بر اساس ارزهای ملی کشورهای بریکس، راه اندازی سامانه‌های حمل و نقل هوشمند در مناطق اقتصادی و صنعتی بریکس که با استفاده از داده‌های بلا درنگ هوش مصنوعی به بهبود لجستیک و کاهش تأخیر تحویل کالاها کمک می‌کند از جمله موضوع‌های دیگری است که در تصمیم‌گیری‌های بریکس باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *