نویسنده این سریال نیز تاکید کرد که هیچ کدام از شخصیتهای این سریال به غیر از ناصرالدین شاه، میرزارضای کرمانی و همچنین شخصیت کلنل روسی، ما به ازای تاریخی نداشتند و واقعی نبودند.
به گزارش ایسنا، این نشست با حضور مهدی آذرپندار – سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما -، عزیزالله حمیدنژاد – کارگردان -، – مجید مولایی – تهیهکننده -، احسان جوانمرده – نویسنده -، نیکی نصیریان، مریم مؤمن و شبنم فرشادجو – بازیگران – و حمید خواجهنژاد – مدیر روابط عمومی سیما – امروز (۱۹ دی ماه) در مرکز همایشهای صداو سیما برگزار شد.
عزیزالله حمیدنژاد – کارگردان – در ابتدای این نشست بیان کرد: سریال «بانوی عمارت» با عشق و علاقه گروه ساخته شد و مخاطبان زیادی را به تلویزیون جذب کرد.
وی درباره گزیده کاری خود و پذیرفتن ساخت این سریال در تلویزیون توضیح داد: علت کمکاری من این است که گزیدهکار هستم و معتقدم برای شروع کار باید مواردی تامین شود تا دست به کار شوم. در سینما هم اینگونه بودم و در مقاطعی ۸ سال هم فیلم نساختم. در تلویزیون هم به همین روش عمل میکنم. فیلمنامه آقای جوانمرد کار بسیار خوبی بود و دیالوگهای جذابی داشت که باعث شد این سریال را انتخاب کنم.
وی همچنین درباره ساخت فصل دوم توضیح داد: ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم و اگر توانستیم کار قویتری تولید کنیم آن را میسازیم. من اگر فکر کنم که کار ضعیفتر از فصل اول میشود، فصل دوم آن را قطعا نمیسازم. ساخت فصل دوم منوط به این است که مشکلاتی که در این فصل داشتیم دیگر نداشته باشیم.
مجید مولایی – تهیهکننده – نیز درباره این مشکلات گفت: وقتی ما سریال را شروع کردیم، تغییراتی در معاونت سیما رخ داد و رویکردهایی در بودجه به وجود آمد. به طور مثال از ما خواستند با بودجه کمتر این کار را بسازیم تا پروژههای بیشتری به جریان بیفتد. آقای میرباقری اصرار داشت برآوردها را کاهش دهد. به طور مثال ما قبل از این سریال، «چرخ و فلک» را ساختیم و بودجه بانوی عمارت حدود ۲۰ درصد از آن کار کمتر بود و حتی همین الان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سریالهای آپارتمانی حال حاضر کمتر است. بودجهای هم که تعلق گرفت در شرایطی سخت و به صورت قسطی پرداخت شد. خیلیها هم دستمزدهای واقعی خود را از سریال دریافت نکردند و به دلیل علاقه به کار با ما همراهی کردند. این کمبود بودجه باعث شد شرایط دشواری داشته باشیم و حتی در مقاطعی کار تعطیل شود.
احسان جوانمرد – نویسنده – هم با بیان اینکه این سریال برای نمایش فرهنگ و تاریخ و گذشته ما جرقه اولیهاش زده شد و قرار نبود تاریخ صرف باشد، گفت: در ابتدا فیلمنامه در شواراهای مختلف میرفت و تصویب یا پس از مدتی رد میشد. اما رعایت صداقت مهمترین ویژگی این سریال بود که مخاطب این اطمینان را داشت که سازنده نیامده بیانیه بدهد یا تاریخ را به نفع گروه خاصی مصادره کند. ممکن بود هر لحظه در اجرا به سمت دیگری هدایت شود اما اجرای وفادارانه آقای حمیدنژاد بود که باعث شد با یک روایت صادق روبهرو شویم. هیچ کدام از شخصیتها جز ناصرالدین شاه، میرزا رضای کرمانی و کلنل شخصیت روسی واقعی نیستند. اما تمام این شخصیتها از عمومشتی تا حضرت والا مابهازاهای واقعی در دوران خود داشتند. ما شازدههای منتقدی در آن دوران داشتهایم و همین طور شخصیتهای دیگر. مردم عادی و بازاریهایی مثل اسد که با دربار زاویه دارند هم داشتهایم.
حمیدنژاد همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر مقایسه این کار با آثار علی حاتمی اظهار کرد: این مقایسهها کارشناسانه نیست. آثار علی حاتمی مؤلفههای خاص خود را دارد و
وقتی سریال سلطان صاحب قران را میبیند برایش زمینه دهنی ایجاد میشود. شخصیتهای ما زمانی که گاهی میخواستند حرف بزنند یا راه بروند شبیه شخصیتهای فیلم و سریالهای قدیمی میشدند. درحالیکه من توانستم از این اتفاق مانع شوم. به فرض اینکه سریالی در فضای ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال پیش ساخته شده است و معماری، گریم و طراحی لباسها شبیه این کارهاست، نمیتوان گفت به لحاظ موضوعی هم شبیه است.
جوانمرد نیز گفت: سه نسخه برای فصل دوم بانوی عمارت نوشته شده است. اما مشخص نیست که کدام یک از این ورژنها و حتی در چه تاریخی انتخاب خواهد شد و حتی به قول آقای حمیدنژاد مشخص نیست که بهتر از فصل اول باشد.
آذرپندار نیز توضیح داد: اگر طرفیتی بهتر وجود داشته باشد، حتما به فصل دوم خواهیم پرداخت. هنوز به این جمع بندی نرسیدهایم که فصل دوم میتواند ادامهای بر فصل اول باشد یا خیر.
حمیدنژاد نیز در اینباره توضیح داد: وقتی من کار تاریخی میسازم، دوست دارم در شرایط آرام کارم را انجام دهم. تمام مشکلات و مسائلی که داشتیم باعث شد به کیفیت کار آسیب بزند. نمیتوانم تضمین دهم که عوامل من مثل خودم اعصاب فولادین داشته باشند.
آذرپندار نیز در ادامه گفت: این سریال از دوره مدیران قبلی شروع شد و من کمترین سهم را داشتم. سریالسازی در تلویزیون در دورهای بسیار ضعیف شد و حتی بازیگرانی مهاجرت کردند و پر کردن آنتن بسیار سخت بود. آقای حمیدنژاد حق دارند اما این اتفاق برای همه پروژه ها رخ داد. صداوسیما اکنون دو کار الف ویژه مثل سلمان و موسی را میسازد و با با این موارد روبهروست.
حمیدنژاد درباره ممیزیهای این کار عنوان کرد: من در «چرخ و فلک» با مشکلات بیشتری مواجه شدم. نگران بودم که به مشکل برنخوریم و گاهی هم با هشدارهایی نسبت به حجاب و… از طرف تهیه کننده مواجه میشدم. در پخش اشکالاتی میگرفتند اما خدا را شکر با واسطهگری آقای مولایی این اشکالات به حداقل میرسید. متاسفانه وقتی سریال بیشتر دیده میشود، حساسیتها نسبت به آن بیشتر میشود. این سریال هم در قسمتهای آخر با حساسیتهای بیشتری مواجه شد اما خوشبختانه در نهایت سکانسها پخش شد و این اشکالات به سریال ضربهای نزد.
ادامه دارد….