حزب همبستگی اسلامی ایران

حملات پاریس و ضرورت تشکیل ائتلاف ضد تروریسم

اين روزها سلسله انفجارهاي پاريس اين شهر را به كانون بحران قاره سبز مبدل ساخته و بار دیگر انسانهای بی گناه هدف تروریستهای مسلحی قرار گرفتند که سالهاست رویه کشتار و خونریزی را در پیش گرفته اند. در پی این حملات گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته و سوگند یاد کرده که این فقط شروع طوفان است.

به این ترتیب پیش بینی های ایران در باره گسترش تروریسم به وقوع پیوست و اين عمليات که پس از وقوع انفجارها در لبنان و در ادامه حوادث تروريستي خاور ميانه روي داد ، بر درستي اين فرضيه ، كه اقدامات تروریستی متوجه همه کشورها خواهد شد، مهر تاييد زد.

مقامات و مسئولين جمهوری اسلامی همواره با اشاره به وقوع چنين پديده اي خواستار غير گزينشي عمل كردن و نگاه فرا منطقه اي به اين پديده شوم بودند و هشدارهای مکررمقام معظم رهبری درباره خطر داعش و پیشنهاد رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل برای ساختن جهانی “عاری از خشونت و افراط” و “بدل شدن مبارزه با تروریسم به یک سند و قاعده الزام‌آور بین‌المللی” گوياي اين حقيقت بود كه تروريسم شرق و غرب نمي شناسد و از هر قومیت و ملیت و دین و مذهبی برای مبارزه با آزادی و عدالت و انسانیت سلاح می‌سازد.

ایران از مدت‌ها قبل هشدار داده بود، استانداردهای دوگانه در قبال مبارزه با تروریسم، مرزها را درنوردیده و دامنگیر دولت‌های حامی گروه‌های تروریستی نیز خواهد شد.

همچنین دستگاه ديپلماسي کشورمان به ریاست محمد جواد ظريف، طي دو سال اخير از هر فرصتي براي گوشزد کردن خطرات گسترش ناامني در جهان استفاده مي کرد.

نباید فراموش کرد که خطر تروریسم چندین سال است که با پایان عمر گروهی به تولد گروه دیگر منتهی می شود و نشان از این دارد که این جریان، شبکه ای سیال و همواره در تدارک وضعی جدید است.

اما کشورهای غربی با نادیده انگاشتن این هشدار و تشکیل ائتلاف ضد تروریسم بدون حضور ایران كه نقش اصلي را در مبارزه با داعش در سوريه و عراق به عهده دارد و تا به امروز نيز هزينه‌هاي زيادي را در راه مبارزه با اين پديده شوم پرداخته است، مانع از دستیابی به موفقیت در این امر شدند و پس از گذشت بيش از يك سال از تشكيل اين ائتلاف،‌نه تنها در مسير مبارزه با داعش دستاوردي نداشتند، بلكه اين ائتلاف به ابزاري براي رساندن سلاح به اين گروهك تروريستي تبديل شد؛ موضوعي كه رهبر معظم انقلاب نيز به صراحت به آن اشاره كردند.

حملات تروریستی اخیر به ویژه در لبنان و فرانسه نشان داد که تهدیدات تروریستی به مثابه قله کوه یخی است که تنها بخشی از آن قابل روئیت است و چه بسا در آینده دایره گسترده تری پیدا کند و پایتخت های بیشتری از کشورهای دنیا را در زمره اهداف خود قرار دهد . اگرچه مبارزه فیزیکی با داعش ضروری است اما به نظر می رسد از میان بردن ایدئولوژی این گروه تروریستی ممکن است چند دهه به طول انجامد .

از این رو اقدامات تروریستی در پاریس از دو زاویه قابل تامل است، اول اینکه تروریسم و افراط‌ گرایی تهدیدی بین‌المللی بوده و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه‌جانبه جهانی است و مشارکت در مبارزه با این پدیده شوم نباید تعبیر و تفسیر غلط شود.

دوم اینکه کشورهایی که تصور می‌كردند می‌توانند از ناحیه همین گروه‌های تندرو در چانه‌زنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای خود منافعی دست و پا کنند دريافتند که تروریست‌ها برای هیچ کس منفعتی ندارند.

داعش اكنون به يك تهديد عليه امنيت جهاني تبديل شده است. از بين بردن اين تهديد تنها از طريق مذاكرات ديپلماتيك امكان پذير نيست بلکه از بين بردن این نيروي تروريستي و جهنمي نيازمند دخالت شوراي امنيت سازمان ملل و تشكيل يك اتحاد جهاني است . اتحاد جهانی که با حضور کشورهای موثر در مبارزه با تروریسم صورت گیرد و همه کشورها تنها یک هدف را دنبال کنند و آن مبارزه با تروریسم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *